Microsoft roept hulp in van academici voor HoloLens

Foto ANP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Microsoft wil vooraan staan wat betreft innovatieve holografische technologie. Dat kan de techgigant blijkbaar niet zonder de kennis en expertise van academici, schrijft Techcrunch. Om de eigen HoloLens verder te ontwikkelen - deze bril projecteert een virtuele laag over de omgeving heen - maakte het bedrijf maandag de start bekend van een nieuw onderzoeksprogramma.

Academici mogen voorstellen indienen bij Microsoft om te stoeien met de HoloLens en er nieuwe applicaties voor te ontwikkelen. De vijf beste voorstellen krijgen een ton onderzoeksgeld en twee ontwikkelaarskits van HoloLens. De mogelijkheden zijn eindeloos, schrijft vice president Jeannette Wing van Microsoft Research in een blogpost, maar daar zijn wel de juiste denkers voor nodig:

“This emerging technology teems with opportunity, so we’ve issued this request for proposals to inspire the academic community to investigate the potential roles and applications for holographic computing in society. Additionally, we want to stimulate and advance academic research in mixed reality and encourage exploration of new possibilities in holographic computing.”

Volgens Techcrunch heeft Microsoft, onder andere met de toepassingen voor zijn Minecraft-games, al laten zien dat de HoloLens-technologie erg veel potentie heeft:

Plastic niet zo fantastic

Voor het tweede achtereenvolgende kwartaal presenteerde plasticfabrikant A. Schulman Inc. vannacht verliesgevende cijfers, meldt The Wall Street Journal. Geheel tegen de verwachtingen van de beurs in overigens. Het bedrijf stelt de winst per aandeel bij van 2,50-2,55 naar 2,37-2,42 dollar voor het fiscale jaar dat in augustus eindigt.

A. Schulman Inc. doet de meeste zaken buiten de Amerikaanse grenzen en is dus afhankelijk van gunstige wisselkoersen. Volgens de zakenkrant zijn de sterke dollar, de zwakke euro en een dalende vraag naar plastic oorzaak van de misère bij het bedrijf uit Fairlawn, Ohio. In de laatste drie maanden daalden de inkomsten uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika met 21 procent naar 326,3 miljoen dollar.

Alleen de frappucino blijft even duur

Starbucks doet het weer, verzucht Quartz. Voor de derde achtereenvolgende zomer laat het leut-imperium de prijs voor koffie in de Verenigde Staten stijgen. Een woordvoerder laat weten dat het gaat om 0,05 tot 0,20 dollar afhankelijk van de soort drank. Zomerse mengsels als frappuccinos, ijskoffie en -thee blijven hetzelfde kosten.

Vorig jaar reageerde Starbucks, samen met zijn concurrenten, op de hoge prijzen van Arabica-koffie die veroorzaakt werden door een droogte in Brazilië. Hoewel deze mix al lange tijd weer in prijs gedaald is, hield Starbucks de koffieprijzen op hetzelfde niveau. In tegenstelling tot bedrijven als Folgers en JR Smucker.

Volgens Starbucks hebben de laatste prijsstijgingen te maken met een combinatie van factoren. Een woordvoerder:

“We evaluate pricing on an ongoing basis trying to balance the business’s profitability with providing value to our most loyal customers, and attracting new ones,”

De koffiebonen zijn dan wel goedkoper geworden; voor Starbucks tellen nu andere factoren zoals stijgende huurprijzen, arbeidskrachten en andere productiekosten. Of het kan gewoon zo zijn dat consumenten toch wel Starbucks drinken, hoe duur het ook is.