McDonald’s en KFC gaan (eindelijk) digitaal in China

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Na Walmart geven nu ook McDonald’s en KFC Chinese klanten meer digitale opties. Ging Walmart in mei Alipay gebruiken in sommige winkels, nu kunnen de Chinezen in 700 van de meer dan 4.500 KFC restaurants mobiel betalen.

Bij McDonald’s kunnen klanten zowel mobiel bestellen als betalen. “Chinese consumenten zijn zo digitaal - we zijn ons nu aan het voorbereiden”, zegt een woordvoerder tegen The Wall Street Journal.

Geen moment te vroeg. Adviseurs in retail zeggen al tijden dat westerse bedrijven zich meer en beter moeten aanpassen aan de online markt in China. Xiaofeng Wang, analist bij adviesbureau Forrester, is zo’n adviseur.

Gemak is erg belangrijk. Als jij er niet voor zorgt, dan doet je concurrent dat.

De cijfers voor de fastfoodrestaurants stemmen niet bepaald vrolijk. McDonald’s verkocht in China 4,8 procent minder hamburgers in het eerste kwartaal. Ook de omzet van KFC’s moederbedrijf Yum blijft maar dalen.

McDonald’s heeft ook in de gaten dat Chinezen graag iets nieuws uitproberen. Zelf samengestelde hamburgers bijvoorbeeld. In een van de restaurants in Shanghai kun je via een scherm kiezen welke van de 24 ingrediënten je op je hamburger wil hebben. De vraag naar de customized hamburgers is vijf keer groter dan McDonald’s had verwacht. Wát ze dan precies hadden verwacht, wilde het bedrijf niet zeggen.

Japanse robotrevanche op voetbalnederlaag

Wie de hoop koestert dat de wereld er op vooruit gaat dankzij steeds geavanceerdere robots, moet dit artikel bij Quartz maar niet lezen. Nadat de Japanse voetbalvrouwen zijn verslagen door het Amerikaanse team, accepteerde robotbouwer Suidobashi (Japan) de uitdaging van concurrent MegaBots (VS) voor een duel.

Kogoro Kurata, de ceo van Suidobashi zegt absoluut in te willen gaan op de uitdaging. Hij is niet onder de indruk van MegaBots, zegt hij tegen Quartz. In een filmpje dat hij online zette, een paar uur na het voetbalverlies tegen de Amerikanen, zegt hij waarom hij wil duelleren.

We kunnen een ander land dít niet laten winnen - grote robots zijn deel van de Japanse cultuur.

Kurata maakt het duel nog wat spannender: hij wil vechten met échte wapens, in plaats van met paintballs. Het is niet erg Amerikaans om weg te lopen van een wapengevecht, schrijft Quartz. Het gevecht gaat dus door. Nu wordt onderzocht wat de regels precies zijn, waar het gevecht gehouden wordt (neutraal terrein?) en, niet onbelangrijk: ‘hoe niet te sterven’.

China kan eigen taxibedrijven niet beschermen

De Chinese regering worstelt met Uber, Didi en Kuaidi. Taxi-bedrijven voelen zich bedreigd, net als op veel andere plekken ter wereld. Maar de regels in China zijn minder hard, en er is makkelijk onderuit te komen, schrijft Caixin.

Veel taxi-bedrijven zijn staatsbedrijven, en protesteren tegen de Uberrijders die ritjes aanbieden in hun eigen auto. In sommige steden hebben taxichauffeurs al geprotesteerd. De overheid moet volgens hen meer doen om de wet te handhaven.

Maar de autoriteiten hebben geen duidelijke, landelijke regels. Een woordvoerder van het ministerie van transport zei in november dat autohuur service niet verboden zal worden. Twee maanden later zei hij dat chauffeurs geen ritjes mogen aanbieden tenzij ze werken voor verhuur bedrijven.

De regering zoekt naar manieren om de taxibedrijven te beschermen. Maar ondertussen bestaan er geen regels voor apps zoals Didi-Kuaidi, dat een paar maanden geleden fuseerde. Daar kunnen chauffeurs zich registreren om op afroep beschikbaar te zijn. De klant weet het wel: waar Uber beweert een miljoen ritjes per dag uit te voeren, zegt Didi-Kuaidi dagelijks drie miljoen oproepen te krijgen.

Ondertussen is er in de spits op straat geen taxi meer te krijgen.