Hoe Marks & Spencer ook in Nederland onmisbaar wil worden

Foto Bloomberg

Marks & Spencer (M&S) is voor een Brit belangrijker dan “de Hema, Heineken en KLM bij elkaar” voor Nederlanders. Dat zegt de Nederlandse topman Marc Bolland over zijn bedrijf, dat vandaag de jaarvergadering organiseert. Maar op de lange termijn ziet het bedrijf internationaal mogelijkheden om te groeien. Ook in Nederland.

Al ging het niet echt lekker de afgelopen jaren. De internationale directeur vertrok, de financiële topman ging weg, er waren problemen in het internationale distributiecentrum en de cijfers vielen tegen.

Marks & Spencer is vooral groot in het Verenigd Koninkrijk.

Nu dus groeien in onder andere Nederland. Hoe wil M&S dat doen?

M&S winkels terug in Nederland

Na ruim tien jaar afwezigheid keerde de Britse warenhuisketen twee jaar geleden terug in ons land. Eerdere mislukte een Nederlands avontuur, omdat onder andere H&M toen de modemarkt op zijn kop had gezet.

Nu probeert M&S het dus weer. Er zijn al twee winkels, in Den Haag en in Amsterdam, en volgend jaar opent een flagshipstore in Amsterdam.

Eten bij het pompstation

En sinds eind 2013 worden bij verschillende pompstations van BP kant-en-klaar maaltijden, scones, sandwiches en salades van M&S verkocht.

M&S heeft een partnerovereenkomst met de oliemaatschappij. Dit is onderdeel van de internationale strategie van het bedrijf om meer franchise M&S winkels met voedingsmiddelen te openen in West-Europa. Zo worden er ook in Frankrijk winkels geopend op “gunstig gelegen reislocaties”. Het doel?

“Take customer engagement to another level.”

“Britishness”

Volgens M&S waarderen de internationale klanten vooral het feit dat de “Britishness” zo stevig verankerd zit in het bedrijf. En dat staat, zo zegt M&S, onder andere voor “fris, stijlvol en in lijn met de huidige trends”.

Daarnaast willen ze de “London Style” uit de hoofdstad verspreiden over de rest van Europa. Met onder andere een catwalk-geïnspireerde kledinglijn en maatpakken geïnspireerd door Savile Row, een straat met kleermakers in Londen ook wel bekend als the golden mile of tailoring.

“Clicks & bricks”

“Shop to order”, “browse and order”, “clicks & bricks”. Hoe ze het ook noemen bij M&S, ze denken een manier gevonden te hebben om dit keer wel te overleven: een goede balans tussen fysieke winkels en online aanbod. Zo staan er in de winkels verkoopassistenten met een iPad en is er gratis Wifi zodat je ook in de winkel nog online kunt bestellen.

En dan hebben ze ook nog eens goede melk, zeggen ze

“Our milk is better than our competitors’.”

En dat komt mooi uit, want wij Nederlanders zijn gek op melk.

Waarom is die melk dan zo goed? Ze weigeren er op te bezuinigen. Ze willen namelijk niet dat de kwaliteit achteruit gaat en ze behouden graag “een goede relatie met de boeren”.

Of alle pogingen M&S dit keer van een ondergang in Nederland gaan redden, zal moeten blijken. Concurrentie is er ieder geval nog genoeg, op kledinggebied bijvoorbeeld van ketens als Primark. En ook de gewone supermarkt is volgens het bedrijf een concurrent. Hoe ze daar de strijd mee aangaan? Uit het jaarverslag:

“Continue to provide a point of difference through product quality, value and innovation, as well as convenience.”

Onder andere bij het tankstation dus.