Alsof je met 70 km per uur uit de auto stapt

Ondanks de valpartij van gisteren in de Tour reden renners met kapotte lijven gewoon door. Hoe lappen ze die weer op?

Laurens ten Dam na de val. De Nederlander start vandaag wel weer in de Tour. Foto Benoit Tessier

Honderd kilometer waren de renners in de Tour de France onderweg gisteren, toen een massale valpartij het peloton zwaar havende. Vier jongens gaven noodgedwongen op, onder wie Tom Dumoulin, wiens schouder uit de kom schoot en een breukje opliep. Geletruidrager Fabian Cancellara reed de etappe met veel pijn en moeite uit, met, zo bleek later, gebroken rugwervels. Ook hij zal vandaag niet starten. Minstens vijftien andere wielrenners gleden met hun flinterdunne wielerkleding over het asfalt. Vijf vragen.

1 Wat is er gebeurd met de renners die gisteren met een kapot lijf over de finish reden?

„Allereerst is er vastgesteld hoe erg de verwondingen precies zijn”, zegt Adrie van Diemen, oud-inspanningsfysioloog van wat nu de Cannondale-Garmin-wielerploeg is. „Alles heeft gradaties, ook botbreuken. Met een fissuur, een barstje in bijvoorbeeld het sleutelbeen of het schouderblad, kunnen veel renners wel doorrijden, zij het met ontzettend veel pijn. En met schaafwonden is het gewoon de vraag hoe erg het is, hoe diep ze zijn. Eén ding is zeker: deze jongens zijn zo afgetraind dat een wond sneller tot diep in het vlees gaat dan bij jou en mij.”

2 Zo’n schaafwond, wat heeft dat voor effect op een lichaam?

Een diepe schaafwond kan al gauw tot prestatievermindering leiden. Guido Vroemen, sportarts van sportkoepel NOC*NSF, vreest vooral vanochtend. „Op de plekken waar de meeste weefselschade is ontstaan, verliest het lichaam van zo’n renner veel vocht en energie. Dat werkt natuurlijk niet bevorderend. Het lichaam is bovendien hartstikke stijf geworden. Die jongens zullen zich afvragen hoe ze in hemelsnaam de dag door moeten komen.”

3 Wat gebruiken de doktoren om renners op te lappen?

Gisteravond en de afgelopen nacht is volgens de beide specialisten „de hele trukendoos opengetrokken”. Het team van Van Diemen had voor ernstige situaties als deze een speciale trauma-arts in dienst, die gewend is snel de ernst van letsel in kaart te brengen. Gehavende renners zoals de Belg Johan Vansummeren en Michael Matthews, bij wie de rug vol zit met schaafwonden, hebben het zwaar gehad vannacht. Ze hebben waarschijnlijk geen normale houding kunnen vinden in bed, hebben misschien zelfs half zittend moeten slapen en zijn volgestopt met pijnstillers, ontstekingsremmers en in een enkel geval ook slaapmiddelen. Volgens Vroemen wordt er soms ook tramadol voorgeschreven, een morfineachtige stof. „Renners die hard zijn gevallen, zullen dus niet meer zo soepel door de bocht gaan. Hun reactievermogen is verminderd door dat spul.”

4 Kunnen profrenners meer hebben dan ‘normale’ mensen?

Probeer je dit eens voor te stellen: met zeventig kilometer per uur stap je uit een auto, met alleen een dun hemdje aan. Dan gaan de meeste mensen de volgende dag echt niet naar hun werk. Volgens Van Diemen gaan renners in een grote wedstrijd als de Tour veel verder. Ze hebben er alles voor moeten doen om in de wedstrijdselectie te komen. Uitgangspunt is daarom: ik móét morgen weer op de fiets zitten. Als het echt niet gaat, dan zien we dat later wel. Bovendien zijn wielrenners valpartijen gewend, en weten ze wat het betekent om met veel pijn te fietsen.

5 Gaan er vanochtend meer renners uitvallen?

Waarschijnlijk wel. Als gisteravond of vanmorgen is vastgesteld dat de gezondheid van een renner op de lange termijn in gevaar komt, start hij niet meer. Een wond of kneuzing kan enorm zijn gaan opzwellen, waardoor een renner niet normaal meer op zijn fiets kan zitten. De pijngrens van een renner ligt hoog, maar ook zij zijn mensen.