Vanaf de eerste meter spektakel

In de eerste Tourweek rijd je volgens oud-winnaar Chris Froome elke dag een klassieker.

Het wielerpeloton rijdt over de Erasmusbrug op weg naar Neeltje Jans in Zeeland. Foto ROBIN UTRECHT/anp

Bij kilometer 108, linksaf richting Hellevoetsluis, daar zou het ontploffen. De renners van Etixx-Quickstep hadden het zelfs op hun stuurpen staan. Tourdebutant Wilco Kelderman was na een fraaie negende plaats in de tijdrit vol vertrouwen. Opletten nu, een paar kilometer nog, noodweer bovendien. Dan gebeurt het. Zomaar. Kelderman (24) slaat over de kop, overal heerst chaos en vooraan geven ze gas. Kansloos. Ruim vijf minuten na ritwinnaar André Greipel binnen, zwijgend de bus in, de lichte schaafwonden verzorgen en douchen. „Het klassement is wel een beetje weg”, klinkt even later gelaten. Welkom in gekkenhuis Tour.

„Wilco lag daar, Leezie (Tom Leezer) was er ook bij betrokken”, schetst ploeggenoot Laurens ten Dam na afloop met bebloede schouder de ravage. Zelf werd de beste Nederlander van de vorige Tour (9de) ook opgehouden door de val. Net als Steven Kruijswijk verloor hij vijf minuten.

„Zeven man van ons”, sipt ploegleider Nico Verhoeven aan de finish van de tweede rit op Neeltje Jans. Alleen kopman Robert Gesink hield de schade beperkt tot 1.28 minuut. Winnaars na de tijdrit, verliezers op Neeltje Jans. „We waren in Utrecht juist met een goed gevoel begonnen”, stelt Verhoeven. „Maar we rijden nu met een rotgevoel het land uit.”

Gisteren vechten voor een plek in de goede waaier aan de Zuid-Hollandse en Zeeuwse kust, vandaag wringen om in een goede positie te beginnen aan de Ardennenklimmen op weg naar de Muur van Huy. En morgen liefst zeven keer zo hard mogelijk met 198 wielrenners op zeven smalle kasseistroken afrijden in de Hel van het Noorden. „In de eerste week rijden we elke dag een klassieker”, zei in de aanloop naar de Tour de Britse favoriet Chris Froome, die gisteren attent in de voorste groep eindigde.

Direct spektakel

Het lijkt een trend: organisatoren van de grote wielerrondes willen af van te voorspelbare vlakke ritten en kiezen vanaf dag 1 voor spektakel. „Dit wordt een van de zwaarste eerste weken die ik heb meegemaakt”, zegt Fabian Cancellara, die na derde plaatsen in de tijdrit en op Neeltje Jans voor de 29ste keer in zijn loopbaan de gele leiderstrui mocht aantrekken.

Wind wilde Tourorganisatie hebben in de rit van gisteren. Wind was er, en slagregens toe. ‘Episch’ weertje, het haalt het beste in wielrenners naar boven. Risico’s nemen ze op de koop toe. De mooiste koersen dit jaar? Sneeuw in Tirreno, storm in Gent-Wevelgem. En nu de Tourrit naar Neeltje Jans. Verliezers van de tijdrit in Utrecht werden winnaars. Froome en Contador pakten na een tegenvallende eerste dag nu bijna anderhalve minuut winst op de andere helft van de Fab Four: Nibali en Nairo Quintana.

Tom Dumoulin verwerkte de teleurstelling van de tijdrit, waarin de thuisfavoriet ondanks een goede race niet won maar als vierde eindigde. Hij mocht gisteren de witte trui van beste jongere al dragen omdat tijdritwinnaar Rohan Dennis geel had. Met de achtste plaats op Neeltje Jans verdiende Dumoulin het wit op eigen kracht. „Dat voelt lekkerder. Ik verlaat Nederland met opgeheven hoofd.”

Hoe anders was de sfeer bij Lotto-Jumbo. „Wie gaan we vanavond strepen in het klassement”, hadden zijn renners volgens ploegleider Verhoeven gegrapt aan het ontbijt. „Misschien ook wel die van ons”, had hij hen van repliek gediend. „Helaas kreeg ik gelijk.” In de Tour van Bau en Lau, in 2013, smeedde ploegleider Merijs Zeeman naar verluidt nog een bondgenootschap met Ettix-Quickstep om juist een slag te slaan in een waaierrit, specialiteit in de Lage Landen. Nu reden zes renners uit de ploeg van Patrick Lefevere in de voorste groep, tegen geen enkele Lotto-Jumbo. „Pure pech”, meer kon Verhoeven er niet van maken.

Tijdrovende fietswissel

Al viel rond de ploegbus geklaag te horen over tijdrovende fietswissels van Ten Dam en Kelderman. Als dergelijke details een verschil maken, viel gisteren de pechhulp bij Tinkoff-Saxo van Contador op, waar ploegleider Steven de Jongh al klaar staat om de renner op gang te duwen terwijl de mecanicien het materiaal in orde maakt. Ook opvallend: bij Sky kroop vedergewicht Froome op de bagagedrager van erkende tempobeulen Geraint Thomas en Ian Stannard. Bij Trek leek Cancellara voor eigen kans te gaan en moest Bauke Mollema het doen met de assistentie van Gregory Rast. „Iemand voor me viel en ik verloor honderd plaatsen”, aldus Mollema, die 1.28 verloor. Op een blog stelde de Nederlandse kopman van Trek eerder het grote aantal valpartijen ter discussie. Een oplossing had hij ook: minder renners door kleinere ploegen en afschaffen van de oortjes, waarmee de ploegleiders hun renners naar voren schreeuwen. „We gaan gewoon met z’n allen naar de volgende valpartij”, concludeerde hij kort voor de Tour. Zo zijn winnaars in de eerste week de volgende dag verliezers, en andersom. Spektakel daar draait alles om. Wilco Kelderman weet er alles van.