KPN loopt een Belgisch blauwtje bij Proximus. Wat nu?

Een fusie tussen Proximus en KPN? Nee, dank u.

Dat was de reactie van de Proximus-baas Dominique Leroy, afgelopen weekend in de Belgische zakenkrant De Tijd.

Ze reageerde op een eerdere suggestie van KPN-topman Eelco Blok dat beide telecombedrijven beter samen zouden kunnen gaan. Leroy ziet echter geen voordelen in een fusie met KPN. Bovendien: „Sinds Blok de hand uitstak heb ik hem noch gezien, noch aan de lijn gehad”, aldus Leroy in De Tijd.

Wat wil KPN nou met België? In april verkocht het nog de Belgische provider Base, aan Telenet. Dat is in handen van KPN’s grootste concurrent in Nederland – Liberty Global, eigenaar van Ziggo. Dit afstoten van Belgisch bezit paste in de strategie die KPN predikt: concentratie op Nederland.

Door nu weer te lonken naar Proximus, hoopt KPN schaalgrootte te winnen. KPN ziet de winstgevendheid dalen door goedkope datadiensten die belminuten en sms-bundels vervangen. „KPN is gewoon opportunistisch”, zegt analist Tim Poulus van onderzoeksbureau Telecompaper. „KPN zou met Proximus een betere combinatie vormen omdat die provider groter is dan Base.”

In telecomsector worden nu grote overnames gedaan en zweeft een deal tussen Liberty Global en Vodafone boven de markt. KPN maakt zelf kans opgeslokt te worden. Altice, een Frans bedrijf met AEX-notering, heeft interesse in KPN. Dat is niet het soort fusie dat KPN zoekt; Altice doet spectaculaire overnames, maar lijkt niet geïnteresseerd om in netwerken te investeren. Logischer partners lijken Deutsche Telekom of Orange.

Is een overname van KPN onvermijdelijk? Tim Poulus suggereert dat KPN kan meedoen aan Buy In, een gemeenschappelijke inkooporganisatie van Deutsche Telekom en Orange. Daarmee dwingt KPN betere voorwaarden af bij netwerkleveranciers en telefoonmakers: wel de voordelen van een lage prijs, niet de sores van een complexe fusie.