Het probleem zit nu in achterkant van Max’ bolide

Op het circuit van Silverstone heeft Max Verstappen zijn dag niet. Hij belandt in de vierde ronde in de grindbak.

Het ziet er van tevoren zo veelbelovend uit voor Max Verstappen. In de vrije trainingen flitst hij rap door de bochten van het circuit van Silverstone. In de drie trainingen zet hij achtereenvolgens een derde, zevende en vijfde tijd neer. Even geen kwaad woord over zijn bolide. Maar zaterdag bij de kwalificatie komt de omslag: slechte wegligging van zijn auto, achterwielen die geen enkele vat op het asfalt hebben en wegglijden. „Ik kan helemaal niets, ik heb geen enkele grip aan de achterkant”, klaagt de zeventienjarige coureur over de boordradio.

Het komt niet meer goed, gisteren ligt Verstappen er in de Grand Prix van Groot-Brittannië al na drie ronden uit. Gespind met overstuur, opnieuw is de ‘achterkant’ de oorzaak. Het gebeurt nadat de safetycar weer naar binnen is gereden, na een botsing tussen Lotus-coureurs Pastor Maldonado en Romain Grosjean en Jenson Button van McLaren.

Verstappen eindigt in de grindbak en krijgt zijn versnellingsbak niet meer in zijn achteruit. „We hadden genoeg warmte in de achterbanden en ook de voorbanden waren goed op temperatuur. Ik was net weer vol op het gas gegaan, toen de achterkant van de auto ineens uitbrak. Ik ging vol in de remmen om een crash te voorkomen. Ik tikte de vangrail nog net aan waarna ik de auto niet in zijn achteruit kreeg. Helaas was dit niet mijn weekend. We moeten nu alles gaan analyseren en sterker terugkomen in Hongarije”, vertelt Verstappen op zijn eigen website. De Limburger hoopt zich over drie weken te revancheren in de Grand Prix van Hongarije.

De race op Silverstone wordt uiteindelijk een thuiswedstrijd voor Mercedescoureur Lewis Hamilton die zijn teamgenoot Nico Rosberg voor blijft. In regenachtige omstandigheden eindigt Sebastian Vettel (Ferrari) als derde.

Het is geen makkelijke overwinning voor tweevoudig wereldkampioen Hamilton, zijn vijfde dit seizoen. De Brit is van poleposition vertrokken, maar heeft evenals Rosberg een trage start. De twee Mercedescoureurs worden prompt voorbijgereden door Felipe Massa en Valtteri Bottas van Williams, eveneens met Mercedesmotor. „We hadden vrij weinig grip”, zegt Hamilton na de race. „Om eerlijk te zijn, heeft het de race juist leuker gemaakt voor het publiek.” Hamilton gaat als eerste van de coureurs naar binnen voor andere banden. „Die keuze was perfect, de timing had niet beter gekund.”

Pas na een aantal pitstops voor regenbanden herstellen Hamilton en Rosberg de hiërarchie. Ook Sebastian Vettel profiteert van de regen in het slot van de race en komt onverwacht toch op het podium terecht. „Zonder de regen had ik die ook zeker niet gepakt. Ons geduld is gelukkig beloond”, aldus de viervoudige wereldkampioen. De twee Williams-coureurs vallen na hun rappe start terug naar de vierde en vijfde plek. In het klassement om de wereldtitel heeft Hamilton zijn voorsprong op Rosberg weer vergroot tot zeventien punten.