Dit schrijven andere media vandaag

Foto iStock

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media vandaag?

Amsterdam is het nieuwe Silicon Valley

Amsterdam is volgens Techcrunch de hightech startup-hoofdstad van de wereld. Dat is veel lof voor ons kikkerlandje.

De techsite haalt verschillende redenen aan die Nederland/Amsterdam zo’n fantastische plek maakt voor technologische startups. Zo is de kracht van de Nederlandse ‘scene’ vooral dat deze al vroeg voorliep op wereldwijde innovatietrends en dat nog steeds doet: onder andere in software, ruimtevaarttechniek, energie, financiële technologie en 3D-printen. Ook zijn Nederlanders hoogopgeleid en spreken zij in tegenstelling tot andere Europeanen uitstekend Engels. En dat is volgens Techcrunch heel erg belangrijk in het huidige grensoverschrijdende tech-klimaat.

Daarnaast zijn de investeringsmogelijkheden in Nederland groot. In 2014 werd meer dan 560 miljoen dollar gestopt in zo’n 75 projecten, met tien bedrijven die elk meer dan 9 miljoen dollar ophaalde in investeringsrondes.

Lees hier de rest van de flatterende longread van Techcrunch over ons eigen Silicon Canal.

KPN geen interessante partner voor Belgen

Een fusie tussen KPN en het Belgische Proximus gaat er niet komen, schrijft de Volkskrant. Het voormalige Belgacom heeft veel te verliezen bij een samenwerking met KPN, liet CEO Dominique Leroy dit weekend in klare taal weten.

Niet alleen zou Leroy na een liefdesverklaring van KPN-topman Eelco Blok - twee maanden geleden - niks van hem vernomen hebben, maar daarnaast heeft Proximus al een lucratieve partner in het Britse Vodafone. Leroy in de Belgische krant De Tijd:

“In Nederland is Vodafone een concurrent van KPN. Als Proximus met KPN zou fuseren, zijn we dat partnerschap kwijt. Proximus heeft met andere woorden meer te verliezen dan te winnen bij een fusie met KPN.”

Volgens Leroy is een samenwerking tussen KPN en Belgacom eigenlijk ook onhandig. Volgens hem blijft het leggen van glasvezel even duur, zullen callcenters niet gedeeld worden en willen Nederlanders al helemaal niet aan de lijn hangen met Belgen.

Inkrimping KLM is ‘gevaar voor economie’

De aankondiging van Air France-KLM om het routenetwerk van de Nederlandse helft in te krimpen, stuit in de Telegraaf op weerstand van experts en ingewijden. De Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie zou dit willen doen vanwege de zwakke concurrentiepositie en conflicten met de vakbonden die andere bezuinigingen blokkeren.

De krant spreekt van een schadelijke ‘implosie’ van het routenetwerk van de KLM als het zover komt. Het bedrijf zou al bedreigd worden door uitbreidingen van EasyJet, de nieuwe aanwezigheid van RyanAir op Schiphol en de uitbreiding van de landingsbanen op het Londense Heathrow Airport. Minder KLM-vluchten zou volgens de Telegraaf de Nederlandse economie bedreigen en het vestigingsklimaat in ons land beschadigen.