Wegbereider van de Volendamse vriendenclub

foto anp

Als hij zijn dagelijkse wandeling over de wereldberoemde Dijk van Volendam maakte, werd hij door menigeen gezien als de koning van het dorp. „Don Jaap”, werd hij ook wel genoemd. Jaap Buijs was het zakelijke brein achter de vele populaire artiesten van Volendamse makelij. Hij was de manager van hitzangers als Jan Smit, Nick & Simon en de 3JS, die hij in tientallen tv-programma's wist te presenteren als één grote vriendenclub waarvan hij zelf de gangmaker was. Al enkele jaren geleden moest hij zijn zaken wegens een ernstige ziekte overdragen aan zijn zoon en dochter, maar toch bleef hij doorwerken tot zijn dood, vorige zondag, op 69-jarige leeftijd.

De officiële overlijdensadvertentie werd niet alleen ondertekend door zijn naaste familie, maar ook door Jan Smit en diens vrouw en kinderen – als teken van hun wederzijdse gehechtheid. Smit, die door Buijs van kindsterretje tot volwassen vocalist was gemaakt, beschouwde zijn manager als zijn „tweede vader”. George Baker, de man van Little green bag en Una paloma blanca, verklaarde in RTL Boulevard: „Een betere vriend was er gewoon niet. Hij was een ruwe bolster, recht voor zijn raap, met een bijzonder blanke pit”.

Jaap Buijs werkte als Volendamse jongen op de visafslag, tot hij op zijn twintigste een maagbloeding kreeg. Hij kwam toen op kantoor bij zijn broer Jan, die manager van The Cats was. Al snel runde Jaap een eigen groep, de George Baker Selection. De zaken bij hun Artiestenbureau Volendam liepen vanaf het begin uitstekend. „We hebben zes telefoons en ik praat in die dingen tot ze stuk zijn”, zei Jaap Buijs in 1970 in De Telegraaf. Ook werkten ze voor andere succesgroepen als Pussycat, Dizzy Man’s Band en Drukwerk.

In 1979 deed de FIOD een inval. De broers hadden een ton aan inkomsten verzwegen, aldus de Belastingdienst. Ze kregen elk twee maanden voorwaardelijk.

In 1985 stierf broer Jan aan kanker. Jaap nam de zaak over. Een van zijn grootste successen was de tv-serie Gewoon Jan Smit. Aanvankelijk geloofde de TROS niet dat het Nederlandse volk graag wilde zien hoe de zanger ’s morgens door zijn moeder uit bed werd gehaald en ’s middags boodschappen deed in de plaatselijke viswinkel. Na lang aandringen zond de TROS onwillig één proefaflevering uit, waarmee het pleit beslecht was. Wekelijks trok Buijs’ idee anderhalf miljoen kijkers. Ook won de serie in 2005 de Televizierring. Sindsdien is Volendam niet meer weg te denken uit de TROS-programmering. Inclusief de artiestenstal van Jaap Buijs.