Ahold-topman Dick Boer: Delhaize blijft absoluut bestaan

Foto Roger Cremers

Delhaize blijft ook na het samengaan met Ahold als supermarkt bestaan. Dat zegt Ahold-topman Dick Boer (57), die de nieuwe combinatie Ahold Delhaize gaat leiden, vandaag in een interview met NRC: “Delhaize is ons belangrijkste merk in België, laat dat heel duidelijk zijn.”

Het is het eerste interview van Boer sinds de bekendmaking van het nieuws. In België ontstond commotie, hoewel de bedrijven zelf met klem spreken van een “fusie van gelijken”. Maar in België word dit niet zo geïnterpreteerd. Het sentiment is dat de Nederlanders Delhaize inlijven en dat de toekomst van het uit 1867 stammende Belgische familiebedrijf onzeker is. Boer:

“Al die discussies van: dan verdwijnt Delhaize… Er is geen haar op mijn hoofd, en gelukkig heb ik er nogal wat, die daaraan denkt. Waarom zou je dat ooit in je leven bedenken?”

Intussen gaat Ahold wel door met het openen van nieuwe winkels in België. Niet vreemd, vindt Boer.

“Vergeet niet dat beide bedrijven gewoon eigen plannen hadden en hebben. We hebben weliswaar een fusie aangekondigd, maar we zijn nog maar net begonnen in het proces.”

Belgische producten in Nederlandse winkels

De kans is groot dat straks in de Nederlandse schappen van Albert Heijn liggen, al dan niet in een verpakking met het Delhaize-logo erop. En andersom. Boer:

“Ik denk dat daar leuke mogelijkheden zitten. Dan heb je ineens nieuwe producten die nu nog niet verkrijgbaar zijn in Nederland.”

Delhaize verkoopt al jaren producten van het eigen merk in zijn andere winkelformules, zegt Boer.

“Daar is Delhaize een stuk beter in dan wij. Ahold is daar veel te terughoudend in geweest. Het zal met trots te maken hebben. Dat we ons eigen stempel erop willen zetten.”

Na het boekhoudschandaal van 2003 ontketende Boer een prijzenoorlog om de klanten terug te halen. Volgens hem heeft het Ahold “vele jaren” gekost om het boekhoudschandaal van 2003 te boven te komen. Maar, zegt hij: “Nu stáán we er weer. Dan kun je verder.”

Lees het uitgebreide interview in NRC Handelsblad vandaag.