Bij het INK Hotel nemen ze tijd niet zo serieus

Beeld NRC

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: De opening van Pressroom, het restaurant van het nieuwe INK Hotel in Amsterdam
Wie: General manager Joachim de Looij, Tjitze van der Dam executive chef van het hotel, en een hele boel slecht uitgeslapen hippe gasten

Half acht ’s ochtends. De DJ zet zijn eerste plaatje op. De jongens en meisjes van de bar staan gereed voor het serveren van champagne, rumpunch, en mimosa’s. Het feestje in Pressroom, het restaurant van het INK Hotel dat in april dit jaar werd geopend, kan beginnen. “Wij nemen de tijd niet zo serieus”, stelt Joachim de Looij, de general manager van het hotel.

“Hoezo moet een feestje altijd in de avond zijn? Wij bewijzen dat het ook in de ochtend kan.”

Typemachines

De tijd. Het is wel een thema voor De Looij. “Vroeger zat in dit pand het dagblad De Tijd. Boven werd de krant geschreven, beneden werd hij gedrukt.” Aha, vandaar de ‘INK”, de naam Pressroom voor het restaurant en de oude typemachines en inktpotjes die de strakke inrichting moeten opleuken. Het is de bedoeling dat daar echte Amsterdammers op af komen. “Pas als er locals zitten komen de gasten van het hotel ook eten”, legt De Looij uit.

Ondertussen heeft hij het concept ‘tijd’ wel behoorlijk doorgrond. De Looij is al zeker een half jaar bijna zeven dagen per week aan het werk. Het oude Convent Hotel, dat eerst in het pand huisde, liet hij slopen tijdens een ‘demolition party’ en het nieuwe hotel werd in vier maanden gebouwd. Ondertussen ging hij op zoek naar nieuw personeel. Ook niet makkelijk want dat moeten dus echte ‘karakters’ zijn. Een barman die helemaal onder de tattoo’s zit bijvoorbeeld. Of de ontbijtmedewerker die ook in een reggaeband speelt.

Joachim de Looij speelt met glitters en Tjitze van der Dam proeft macaroni met kaas.

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Chocolade-inkt

De executive chef van het hotel, Tjitze van der Dam, heeft ook een karakter. Of in elk geval kan hij goed koken, want hij werd door een headhunter bij een sterrenrestaurant weggeplukt om in Pressroom salades met quinoa te maken. “Nee quinoa is niet allang weer uit, het is gewoon gezond”. En hij is ook bezig met het ontwikkelen van een speciaal gastengeschenk.

“Meestal ligt er gewoon een chocolaatje op je kussen maar ik wil chocolade-inkt maken. Dat kan je dan overal opsmeren, als je begrijpt wat ik bedoel…”

Ook Van der Dam werkt bijna alle dagen. Vindt hij prima. Alhoewel, als ze de tijd hier toch niet zo serieus nemen dan zou hij er best wat meer van willen hebben. Voor zijn vriendin.