Verplichte slogan bij reclame voor cosmetische ingrepen

Minister Edith Schippers bij aankomst op het Binnenhof voor de wekelijkse ministerraad. Foto: ANP / Martijn Beekman

Cosmetisch artsen moeten vanaf deze zomer bij reclame-uitingen voor cosmetische ingrepen verplicht een slogan toevoegen die waarschuwt voor risico’s. Dat maakte minister Edith Schippers (Volksgezondheid, VVD) vandaag bekend.

De slogan staat in de nieuwe reclamecode van de Nederlandse Stichting voor de Esthetische Geneeskunde (NSEG), die tot stand is gekomen met subsidie van Schippers. De waarschuwing luidt:

‘Kijk uit. Jezelf mooier maken kan lelijk uitpakken. Een geslaagde ingreep begint bij een goede arts.’

Nieuwe maatregelen en meer voorlichting

Schippers komt daarnaast met maatregelen om de veiligheid van mensen die cosmetische ingrepen ondergaan beter te beschermen. De maatregelen, die al eerder waren aangekondigd, hebben betrekking op voorlichting aan consumenten, regels voor behandelaren en het toezicht door de overheid. Het ministerie van Volksgezondheid schreef hierover:

Cosmetische ingrepen (zowel operatief als niet-operatief zoals bijvoorbeeld injecties met fillers) kunnen leiden tot flinke schade. Door slechte en onveilige producten, onbekwame behandelaren en de risico’s die er altijd zijn bij een ingreep.

Zo is via een nieuwe website van de Rijksoverheid informatie voor consumenten te vinden over cosmetische ingrepen. Ook wordt de wet aangescherpt om duidelijk te maken dat schoonheidsspecialisten niet mogen injecteren. Daarnaast mogen risicovolle laserbehandelingen alleen nog gegeven worden door bijvoorbeeld bevoegde artsen of huidtherapeuten. De Inspectie voor de Gezondheidszorg krijgt meer mogelijkheden om toezicht te houden op de cosmetische sector.