‘Ryanair heeft getuige-deskundigen Europarlement geïntimideerd’

Een vliegtuig van Ryanair op het vliegveld van Dublin. Foto EPA / Andy Rain

Vliegmaatschappij Ryanair zou getuige-deskundigen van een hoorzitting over de luchtvaartbranche in het Europees Parlement achteraf hebben “geïntimideerd en bedreigd”, zo zegt Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) tegen het actualiteitenprogramma EenVandaag.

Het Europees Parlement zoekt uit welke constructies vliegmaatschappijen bedenken om personeel zo goedkoop mogelijk in te huren. De getuige-deskundigen, onder wie vertegenwoordigers van vakbonden en luchtvaartmaatschappijen, werden uitgenodigd te vertellen over arbeidsomstandigheden van het personeel.

Meerdere sprekers zouden twee weken na de hoorzitting brieven hebben ontvangen waarin Ryanair hen beschuldigde van “lasterlijke uitspraken” en waarin de vliegmaatschappij bij herhaling dreigde met stappen. Van de Camp noemt het “een vorm van intimidatie en dat is onacceptabel”.

minder traditionele contracten

Uit onderzoek van de Universiteit van Gent, uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie, bleek dat vooral jonge piloten bij prijsvechters als Ryanair en Norwegian Airways geen traditioneel arbeidscontract hebben. Daardoor zou de veiligheid in het geding komen.

Zo zei 46,6 procent van de piloten zonder arbeidscontract dat zij zich niet vrij voelen een beslissing te nemen die tegen de regels van de maatschappij ingaat, maar de vliegveiligheid ten goede komt. Het gaat hier bijvoorbeeld om beslissingen om uit te wijken, of meer brandstof te tanken.

Jonge piloten hebben vaak een hoge studieschuld hebben en moeten vlieguren maken om überhaupt in aanmerking te kunnen komen voor een contract. Prijsvechters zouden daar handig gebruik van maken: zo beginnen piloten bij Ryanair en Norwegian Airlines met een schuld aan het bedrijf, die zij aflossen door de eerste twee jaar voor niets te werken, de zogenoemde pay to fly-constructie.

Europarlementariërs Peter van Dalen (CU), Wim van de Camp (CDA) en Agnes Jongerius (PvdA) vinden dat de pay-to-fly constructies verboden moeten worden. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu liet in mei in het radioprogramma Reporter weten dat ook zij vindt dat de arbeidsconstructies door Brussel zouden moeten worden aangepakt.