Natuurlijk heeft fabrikant heldere criteria

Illustratie Angèl Boligan

NRC spreekt over het NZa-rapport van een glasheldere analyse van de geneesmiddelenketen (29/6).Minpunt is de onduidelijkheid rond de prijsstelling door de fabrikant. De onderzoeksleider merkt op: „We hebben onderzocht hoe de prijzen precies tot stand komen, maar we krijgen er niet helemaal de vinger achter.” Dat mag het understatement van de week heten. Men heeft geen flauw idee, behalve dat de fabrikant vraagt ‘wat de gek ervoor geeft’. Wil men de prijsstelling corrigeren naar een gewenst niveau, dan moeten ze zich verdiepen in de modus operandi van de fabrikant. Empathie is niet gevraagd, inzicht wel. Natuurlijk calculeert de fabrikant op basis van strikte interne regels en heldere criteria wat investeringen en opbrengsten betreft. Men loopt daar echter niet mee te koop, vooral om de concurrentie (en de overheid) niet wijzer te maken. Van het topmanagement met beurswaarden van tientallen miljarden mag je zo’n gestructureerde aanpak veronderstellen. Van beleidsmakers mag je verwachten dat ze grondig inzicht verwerven over hoe het in de ‘boardroom’ toegaat. Zonder dat inzicht zullen de voorgestelde maatregelen vervelende en onverwachte neveneffecten kunnen vertonen. Zoals gebruikelijk bij veel medicijnen.

Apotheker