Vijf lessen voor opdrachtgevers

1. Heldere opdrachtomschrijving en doelen ontbreken vaak. Als ze aan een opdracht beginnen, weten zzp’ers geregeld niet goed wat de inhoud ervan is.

2. Meer en betere feedback zorgt voor beter werk. En daarnaast helpt het zzp’ers zichzelf te ontwikkelen. Een werknemer heeft ook functioneringsgesprekken en evaluaties.

3. Betere inhuurprocessen kunnen helpen: zzp’ers klagen dat ze geregeld aan de slag moeten zonder contract. Ook tijdens de opdracht kan het beter. Is er ruimte voor verlenging? Of niet? Maak dat tijdig duidelijk.

4. Maak niet te veel verschil tussen zzp’ers en vaste werknemers. Mogen ze niet bij alle vergaderingen zijn? Worden ze anders behandeld? Dan blijven ze buitenstaanders.

5. Op tijd betalen is belangrijk. Het duurt vaak lang voor zzp’ers betaald worden, meestal is de betalingstermijn dertig dagen. En soms houdt de opdrachtgever zich niet aan gemaakte afspraken. Best gek, iedereen in loondienst weet toch ook wanneer zijn payday is?