Reclamebord kost huisarts 500 euro

Deze rubriek belicht elke dinsdag kwesties uit het bedrijfsleven die aan de rechter zijn voorgelegd.

Vandaag: belasting op een naambord en een zorgmanege met te weinig zorg

Foto ANP

De Tilburgse huisarts was zich van geen kwaad bewust. Het bord op de gevel met de tekst ‘Dr. X, huisarts, spreekuur volgens afspraak’ hing er al dertig jaar zonder problemen. Daaronder een telefoonnummer en een pijl naar de praktijk.

Totdat het bord op een dag werd opgemerkt door de belastinginspecteur, die de huisarts verraste met een aanslag reclamebelasting van 500 euro.

De huisarts was verbijsterd en stapte naar de rechter. Zijn bord was geen reclame, maar gewoon een naambord dat hij op zijn gevel had gespijkerd. Helaas voldeed hij daarmee precies aan de criteria voor reclamebelasting volgens de Gemeentewet: een openbare aankondiging die zichtbaar is vanaf de openbare weg. Volgens de Hoge Raad moet onder openbare aankondiging worden verstaan “alle tot het publiek gerichte mededelingen die erop zijn gericht de belangstelling van het publiek te trekken.”

De rechtbank in Breda stelde vast dat het bord, gezien de grootte van de letters, goed zichtbaar en leesbaar was vanaf de openbare weg. Dat het bord er al dertig jaar hing zonder dat iemand het ooit als reclame had beschouwd, was volgens de rechter geen reden om de aanslag te vernietigen. De Belastingdienst had zich er simpelweg niet over uitgelaten. De huisarts mocht zich dus eigenlijk gelukkig prijzen dat het bord de inspecteur niet eerder was opgevallen.

Huis- en tandartsen en andere zelfstandigen met een bord doen er goed aan te kiezen voor een kleiner lettertype.