De drie problemen van kruidenfabrikant Silvo

Foto iStock

De kruidenpotjes van Silvo zijn in vele keukenkastjes te vinden, maar niet in iedere supermarkt te krijgen. En dat is nog maar een van de problemen van het kruidenmerk.

Het moederbedrijf van Silvo, McCormick, (ongeveer 10.000 werknemers) maakt vandaag de cijfers van het tweede kwartaal bekend. En hoewel er wel wat tegenslagen zijn - meer concurrentie, onvoordelige wisselkoersen, hogere productiekosten - voorspelt topman Alan D. Wilson dat 2015 een jaar wordt van een “solide omzet en winst”.

Naast een financiële voorspelling, doet het bedrijf overigens ook iedere jaar een smaakvoorspelling. De Shawarma Spice Blend wordt het helemaal dit jaar.

Maar terug naar Silvo, een van de grootste kruidenfabrikanten in Nederland. McCormick is met dit onderdeel van het bedrijf de laatste jaren wat minder blij, en dus heeft Silvo deze drie problemen:

1. Meer dan eenderde van de supermarkten wil Silvo niet…

Op zoek naar de kruiden van Silvo in de schappen van de Albert Heijn? Die vind je daar dus niet. Waarom? “We leveren van een ander A-merk: Verstegen”, zegt een woordvoerder.

Natuurlijk zou AH verschillende A-merken in het assortiment kunnen opnemen, maar dan zou je ook “moeten nadenken over welke kruiden je dan van welk merk verkoopt”. En daar begint AH niet aan.

Volgens de website Distrifood zou ook inkooporganisatie Superunie - onder andere bekend van Plus, Sligro en Dirk - het merk Silvo “gedumpt” hebben. Maar dat spreekt Superunie zelf tegen. “We leveren zowel Silvo als Verstegen. Per supermarkt verschilt het welk merk ze verkopen.”

Maar Silvo is door het gemis van AH al een hoop klanten kwijt.

En dan kan het in bepaalde delen van Nederland - zeg, Bommelerwaard - zomaar eens moeilijk zijn om aan de kruiden van Silvo te komen.

Soms helpt het om erover te klagen.

Bij Jumbo zitten Silvo-kruiden overigens in principe wel “gewoon” in het assortiment. Een woordvoerder: “We hebben 24 producten van Silvo, onder andere de gehaktkruiden.”

2. De omzet staat onder druk

50 miljoen dollar. Dat zou de omzet van Silvo in 2005, een jaar na de acquisitie door McCormick, moeten zijn, zo was de verwachting. Precieze cijfers maakt het bedrijf niet bekend, maar dat de inkomsten tegenvallen, daar is de Amerikaanse kruidenfabrikant duidelijk in. De “veranderde markt” krijgt daarvan de schuld. Zo werd er in de retailsector in het algemeen minder verkocht en kreeg het bedrijf last van concurrenten die exclusieve overeenkomsten met klanten sloten.

McCormick zette een plan op om daar verandering in te brengen. Maar dat “agressieve plan” haalde weinig uit.

3. Nu heeft McCormick er genoeg van

Moederbedrijf McCormick stelde de merkwaarde van Silvo al meerdere keren naar beneden bij. En maakte uiteindelijk bekend dat het de bedrijfsactiviteiten in Nederland wil stoppen. De distributie wordt overigens uitbesteed aan een derde partij, dus de producten van Silvo blijven gewoon te koop.

Maar eh, niet in iedere supermarkt dus.