Pakken in kleurenpalet David Hockney

Amper een pak te zien op de catwalks in Parijs, waar modehuizen hun mannencollecties toonden.

Sacai
Sacai

Tolerantie, zei Lucas Ossendrijver van Lanvin zondagochtend. Onafhankelijke geesten, zei Paul Smith zondagmiddag. De thema’s die de twee ontwerpers aan hun voorjaarscollecties hadden meegegeven, waren eigenlijk van toepassing op bijna alle mannencollecties die de afgelopen dagen in Parijs werden geshowd. De mannenmode voor voorjaar 2016 kenmerkt zich door veelzijdigheid en een gevoel van vrijheid.

Elegante broeken met zeer wijde pijpen en een hoge taille waren een grote trend. Dessins waren kleurig en vaak tropisch, en werden onderling gecombineerd, zoals bijvoorbeeld in de collectie van Sacai, een Japans label dat erg in de lift zit. En ontwerpen waren vaak verfijnd en elegant. Mooie, zelfverzekerde mannenmode, die het durfde te doen zonder de houvast van stoere archetypen. Camouflageprints zijn al sinds mensenheugenis een terugkerende trend in de mannenmode, maar ditmaal werden ze op een vrij zachte manier gebruikt; bijna nooit kreeg je het gevoel dat modellen soldaatje aan het spelen waren. Modehuizen deinsden ook niet terug voor transparante stoffen, in het geval van Ann Demeulemeester zelfs voor broeken. En de modellenkeuze was voor de verandering eens prettig divers. Zelden zag je zoveel kleur op de catwalk als tijdens de afgelopen week.

Kenmerkend voor de stemming was het geringe aantal pakken op de catwalk. Alleen Kris Van Assche, de ontwerper van Dior Homme, hield nog vast aan het – grijze – pak, klassiek of versierd met ritsen of met accenten van camouflagestof en preppy ruiten. Als er bij andere huizen al veel pakken waren, zoals bij Paul Smith, dan hadden ze niks met het representatieve zakenpak te maken. Smith’s collectie had het kleurpalet van de schilder David Hockney, en sommige pakken waren gemaakt van linnen met een laagje glimmend lurex. Broeken waren soms superwijd, jasjes oversized. Onder jasjes werden meestal geen overhemden gedragen, maar T-shirts en tops met een vrij rechte hals.

Bij Lanvin was, indachtig het tolerantiethema, elke outfit helemaal anders, variërend van een oversized poloshirt over een nauwe broek tot een satijnen baseballjackje over een zeer wijde broek tot een enkel grijs pak met een zeer losse, nonchalante snit. Wat de stukken verbond was een subtiele verwijzing naar newwavestijl van de vroege jaren tachtig, een periode waarin broeken ook zeer hoog en wijd waren.

Een van de extreemste collecties was die van het Zweedse Acne Studios: alle modellen droegen laarzen met een flinke hak, er waren strakke tricot jurken over wijde broeken en broeken met uitlopende pijpen in pasteltinten met damesachtige jasjes erbij. Minder uitgesproken vrouwelijk, maar net zo gedurfd, waren wijde overalls met dessins die ontleend waren aan beschilderde surfboards. Gematigder overalls waren te zien bij Kenzo, dat sportieve versies had in in de kleuren van de woestijn.

Bij Givenchy zit de vernieuwing van de mannencollecties vooral in de prints. Voor voorjaar 2016 is dat er een met het gezicht Jezus Christus, dat werd gedrukt op shorts, mannenrokjes, en T-shirts. Jasjes en broeken en overalls waren gemaakt van zwarte katoen met een Jezus-print.

Tussen de stoere, gespierde modellen in Jezuskleren liep een flink aantal vrouwelijke modellen, als moderne Maria Magdalena’s gekleed in verfijnde, totaal doorzichtige haute-couturejurken van het soort waar Kim Kardashian en Beyoncé zo dol op zijn.