‘Nergens ter wereld zijn mensen meer online dan in Nederland’

Dat is te horen in een nieuwe ING-commercial op tv en de radio

Nederlander koploper in de hoeveelheid tijd die we online besteden? Integendeel, andere landen scoren veel hoger.
Nederlander koploper in de hoeveelheid tijd die we online besteden? Integendeel, andere landen scoren veel hoger. Foto thinkstock

De aanleiding

‘Vooroplopen, laat dát maar aan de Nederlanders over’, horen we een vrouwenstem zeggen in een nieuwe commercial van ING over nieuwe technologische foefjes van de bank. De stem vervolgt: ‘De nieuwste technieken zijn nergens populairder. Daten doen we alleen nog digitaal, we hebben allemaal een tablet, nou ja, bijna allemaal. En nergens ter wereld zijn mensen meer online.’

Het is reclame, maar die laatste bewering klinkt stellig genoeg om aan te nemen dat hij ergens op gebaseerd is. We checken dus of nergens ter wereld mensen meer online zijn dan in Nederland.

Waar is het op gebaseerd?

Uit de reactie van de woordvoerder van ING blijkt dat we het misschien iets te letterlijk nemen: de insteek van het ‘vooroplopen’ leek de bank gerechtvaardigd door verschillende onderzoeken over ‘internetgebruik en moderne technieken’, waarin Nederland aantoonbaar goed scoort. ING stuurt er een paar door: zo bezitten we heel veel tablets en laptops en is het 4G-netwerk hier een van de beste ter wereld. Maar als je puur kijkt naar internetgebruik zie je dat we nummer 6 in de wereld zijn, geeft ING toe.

En, klopt het?

De uitgesproken zin in de commercial is wat dubbelzinnig: gaat het om het aantal mensen dat toegang tot internet heeft, of om de tijd die mensen online doorbrengen? Strikt genomen beweert de commercial alleen dat laatste, maar voor de zekerheid zoeken we beide uit.

Eerst maar even het percentage Nederlanders dat toegang heeft tot internet. De onderzoeken daarnaar zijn enorm talrijk: er zijn gegevens van diverse marktonderzoekers en statistiekbureaus. Volgens de Media Standaard Survey, van marktonderzoeker TNS NIPO, had 5,2 procent van de Nederlanders (13 jaar en ouder) in 2014 helemaal géén toegang tot internet. De rest (94,8 procent) wel: thuis, op school of werk, bij familie of elders.

Volgens het CBS ligt het net iets hoger: 97 procent van de Nederlanders had in 2013 (de meest recente cijfers) toegang tot internet. Wel is het aantal ‘gebruikers’ lager: 94 procent van de Nederlanders gebruikte internet de afgelopen drie maanden. Dat getal en die definitie van internetgebruik hanteert ook Eurostat, de databank van de EU. Hoe zit het met die internationale toppositie? Nederland staat volgens Eurostat vijfde, achter IJsland (98 procent), Denemarken en Noorwegen (96 procent) en Luxemburg (94 procent).

Voor wereldwijde cijfers is de site Internet Live Stats het meest compleet (al gaat dat weer over toegang, niet gebruik). Die site verzamelde gegevens van onder meer de gerenommeerde International Telecommunication Union, de Verenigde Naties en de Wereldbank. 96,08 procent van de Nederlanders heeft volgens hen internettoegang, en dat is de stand van 1 juli 2014. Ook daar zijn we net geen koploper: het percentage van de mensen in Bermuda, Qatar, Bahrein, IJsland en Noorwegen die toegang tot internet hebben, ligt nét iets hoger – dit is ook de bron voor de nummer-6-positie waaraan ING refereerde. Wel voorhoede, geen koppositie.

Maar welk volk spendeert de meeste tijd online? En is Nederland dáárin dan koploper? Zeker niet, volgens marktonderzoeksbureau GlobalWebIndex. Het bureau interviewt jaarlijks tienduizenden internetgebruikers in 32 landen en is daarmee leidend op dit gebied. Nederland is in dat lijstje geen voorhoede maar hekkensluiter: in de lijst van 32 blijken er 30 landen waar mensen méér tijd online doorbrengen. Hoeveel tijd wij dan online zijn, daarover lopen de onderzoeken uiteen: 3 uur, zegt GlobalWebIndex. 2 uur, zegt de Media Standaard Survey van 2014. 4 uur, zei het CBS in 2011.

Hoe dan ook: veel andere landen scoren veel hoger. De Saoedi’s en Thai zijn de voorhoede: internetgebruikers daar zijn gemiddeld meer dan 8 uur online.

Conclusie

Of het nu gaat om internettoegang of tijd die online wordt doorgebracht, Nederland heeft geen afgetekende wereldwijde toppositie. De bewering in de ING-commercial beoordelen we als onwaar.