Koning spanningsboog

Het zijn niet bepaald dj-tools, de twee nummers van twintig minuten die Kieran Hebden (ofwel Plastic People-resident Four Tet) tijdens de langste dag van het jaar op Bandcamp zette. Maar we hebben het hier over de man die debuteerde met een single van 36 minuten: ‘Thirtysixtwentyfive’. Morning/Evening is een volwaardig album waarin hij de Bollywood-sound verkent. Alle karakteristieke ingrediënten van zijn ‘folktronica’ zijn aanwezig: een sample van een vrouw die gedragen Hindi zingt, een punchy housebeat, diverse samples en een collage aan shakers en free-jazz-geluiden die als knikkers uit je speakers rollen in het drie minuten durende outro. Het is minder gefragmenteerd dan zijn laatste free-jazz-album 0181 (2013) en minder op de club gericht dan zijn voorlaatste Free World (2013), dat meer iets voor een jungle-blockparty was. Morning neemt je mee op reis en laat je vliegen boven de Gangesdelta. Er zit eenzelfde vrije vloeiendheid in de track als in Martyn’s ‘Glasssbeadgames’, dat Four Tet mede produceerde, en in zijn eigen single ‘Pinnacles’ (2012). Op Evening zijn de folk-samples teruggebracht tot de essentie – ijle zang vervagend in de verte. Halverwege valt de track bijna stil, waarna de aanzwellende elektronicacollage alsnog uitmondt in een stevige clubtrack. Hebden laat zien hoe je luisteraars lachend twintig minuten bij de les kan houden: met ingenieuze arrangementen en de perfecte opbouw.