Haal de nicotine uit de sigaret

Foto ANP / Lex van Lieshout

Pakjes zonder logo, accijnzen: ‘t haalt allemaal weinig uit. Beter om de sigaret zelf aan te pakken. Verzuur de rook, haal het smaakje weg en verwijder de nicotine, betoogt hoogleraar tabaksontmoediging Marc Willemsen.

De machtige tabaksindustrie lijkt het steeds moeilijker te krijgen. De sector kreeg onlangs een gevoelige klap, toen een rechter in Canada oordeelde dat drie tabaksfabrikanten 11 miljard euro moeten betalen aan rokers die ziek waren geworden.

De industrie had hen niet ingelicht over de gezondheidsrisico’s. Vorig jaar werd de sigarettenproductie van Philip Morris in Bergen op Zoom stopgezet. Daar stond tot voor kort de grootste tabaksfabriek in Europa. Zes jaar eerder stuurde concurrent British-American Tobacco alle werknemers in Zevenaar naar huis. Nederland heeft geen tabaksproductie meer van enige betekenis. Steeds minder volwassenen roken en ook het roken onder jongeren daalt al jaren gestaag. Betekent dit alles ook dat de tabaksindustrie op haar retour is?

De sector lijkt ogenschijnlijk ten dode opgeschreven. Immers: hoe kan een industrie die volledig gebaseerd is op één product, dat de helft van zijn consumenten doodt, voortbestaan? Het productimago is nog nooit zo slecht geweest. Toch slagen de tabaksmultinationals er op miraculeuze wijze in om nog steeds groeicijfers te laten zien. Hoe doen ze dat?

De belangrijkste verklaring voor het voortbestaan van de tabaksindustrie is dat de teruglopende omzet in het Westen ruimschoots wordt gecompenseerd door groeimarkten in Afrika, China en India waar steeds meer mensen voldoende geld verdienen om zich dure sigaretten te kunnen veroorloven. De industrie probeert dan ook zo lang mogelijk aan de sigaret vast te houden, omdat het een van de meest winstgevende producten ooit is. Een sigaret kost een paar cent om te maken, maar genereert dubbeltjes winst. De industrie blijft zich met hand en tand verzetten tegen nieuwe regelgeving die de consumptie kan verminderen, zoals sigaretten uit het zicht van jongeren in de winkels, pakjes zonder merklogo, hogere accijnzen en productmodificaties.

Lees verder (€)

Marc Willemsen is bijzonder hoogleraar tabaksontmoediging bij de Universiteit Maastricht en werkzaam bij de Alliantie Nederland Rookvrij.