WARM

Deze ondernemers profiteren van de hittegolf

Foto ANP

Tropische temperaturen op komst deze week, voorspelt het KNMI. Feest voor ons - na een nogal gemiddeld jaar - maar zeker voor ondernemers die kunnen profiteren van de hittegolf. Wie zijn de winnaars van de warmte?

We geven meer uit

‘Zon schijnt, geld rolt’, schrijft het ING Economisch Bureau in een rapport over de invloed van het weer op de economie. We zijn veel positiever als het warm is, en een derde van de consumenten zegt op een zomerse dag meer uit te geven dan normaal. Ruim veertig procent zegt sowieso in de zomer meer uit te geven.

Impact op de economische groei in het algemeen heeft de hittegolf volgens Thijs Geijer, econoom bij het ING Economisch Bureau, niet direct. “Het is immers ieder jaar zomer”. Maar invloed op de omzet van bedrijven heeft het wel:

“Mensen geven bij lekker weer bijvoorbeeld meer uit aan barbecueën of hapjes en drankjes.”

Aan horeca

Want: lekker weer betekent het terras op. Volgens Geijer is “duidelijk zichtbaar dat alle horecabranches een winterdip hebben”. Elk jaar boeken ze in de lente en zeker zomer weer meer omzet. Vooral snackbars, ijssalons en cafés:

Toch zullen de cijfers dit jaar minder zijn dan afgelopen jaar, schrijft ING in zijn laatste kwartaalbericht. Reden? Het lekkere weer is dit jaar later begonnen dan vorig jaar en er is geen WK voetbal.

In de supermarkt

Ook in winkels geven we wat meer uit als het warm is. Aan nieuwe kleding en zonnebrand, maar ook aan voedsel. Bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), branchevereniging van de supermarktbranche, zien ze in mooie weekenden vaak een omzetstijging van zo’n 10 procent in de supermarkten. Woordvoerder Miranda Boer:

“Hardlopers zijn frisdranken en waters, bier en wijn, ijsjes, barbecuebenodigdheden zoals vlees, vis en vega, salades, sausjes, stokbroden. Ook zomerse groenten en fruit zijn populair.”

Ook goed nieuws voor slagers deze week dus, bevestigt een woordvoerder van de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie. Hoewel exacte verkoopcijfers voor barbecuevlees niet worden bijgehouden, “is het weer van groot belang”.

“Dit jaar is wat minder dan vorig jaar, toen was het al eerder warm. Wel is het nu langer aaneengesloten lekker weer, waardoor mensen eerder vlees bestellen bij de slager. De kans dat de barbecue toch niet doorgaat is klein.”

Er wordt overigens ook meer verkocht als het juist heel koud is: dan zijn de rookworsten in trek.

Aan vakantiehuisjes en in tuincentra

Het warme weer is ook goed nieuws voor de uitbaters van kampeerterreinen en vakantiehuisjes:

En voor tuincentra. “Bij goed weer, stijgt de verkoop van barbecues vrijwel direct”, zegt een woordvoerder van belangenvereniging Tuinbranche Nederland.

Maar…

Het ING Economisch Bureau ziet een keerzijde. Geven mensen nu meer uit aan barbecueën of drankjes, “het geld dat ze daaraan uitgeven kunnen ze maar één keer besteden”. Dus: niet zozeer veel meer, maar eerder een verschuiving van uitgaven. Zo kopen we in de winter vaker een nieuwe auto, cadeaus en luxe eten voor de feestdagen, en verbruiken we meer gas - al merken we dat laatste pas bij de eindafrekening.

Een andere verrassende verliezer: varkens. Zij eten minder als het heel warm is: bijna drie kilo minder per dag als de temperatuur van 20 naar 29 graden gaat. Dat betekent minder melk voor hun biggetjes en minder vlees.

Niet onbelangrijk, want de waarde van de Nederlandse varkenshandel bedroeg in 2013 zo’n 3 miljard euro. Dat is 11 procent van de totale land- en tuinbouwsector.