While you were sleeping... in Asia

Chinese investeerder wil Duitse pompstations kopen

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Straks hoef je alleen maar de grens met Duitsland over om in een stukje China te rijden. Tenminste als het de China Investment Corporation inderdaad lukt om  voor 3 tot 3,35 miljard euro Tank & Rast, een Duitse uitbater van benzinepompen en wegrestaurants, te kopen. Dat schrijft The Wall Street Journal.

Dat staatsinvesteringsfonds CIC een Duits bedrijf wil kopen is geen toeval, meldt de krant. China heeft wel vaker een oogje op Duitse bedrijven. Zo wilde verzekeraar Anbang Deutsche Pfandbriefbank kopen eerder dit jaar. Het Chinese investeringsfonds Fosun bezit belangen in meerdere Duitse banken en retailbedrijven.

China wil vrijhandelsakkoord met de EU onderzoeken

Niet toereikend. Dat was de weinig diplomatiek uitdrukking die de Chinese premier Li Keqiang gebruikte in Brussel om de handelsstromen tussen China en de EU te benoemen. Per dag wordt er voor 1,7 miljard Amerikaanse dollar goederen tussen China en de EU verhandeld.

Maar volgens premier Li kan dat getal veel hoger uitvallen als er een vrijhandelsakkoord tussen de twee economische grootmachten tot stand komt. Dat schrijft de Financial Times.

De handelsakkoord zou zeker interessant zijn voor Chinese bedrijven, constateert de krant. De Chinese economie vertraagt terwijl arbeidskosten stijgen. Met een vrijhandelsakkoord zou het makkelijker zijn voor Chinese bedrijven om Europese bedrijven over te nemen en zo meer hoogwaardige, en dus duurdere, producten te produceren.

Italiaanse banden kunnen na  deal makkelijk naar China

Marco Tronchetti Provera is klaar om Azië te veroveren. De topman van de Italiaanse bandenmaker Pirelli denkt dat door de overname door het Chinese staatsbedrijf China National Chemical het makkelijker wordt om banden in Azië te verkopen. Dat zegt Provera in een interview met de Nikkei Asian Review.

De Italiaan vindt het fijn dat Chinezen nog vooral op oude en goedkope banden rijden, zegt hij. In Europa rijden de meeste automobilisten op banden die wel 130.000 kilometer meegaan. In China rijdt slechts 2 procent van de automobilisten op dat soort geavanceerd rubber. Mooie kans voor Pirelli om Chinezen aan betere banden te helpen, verwacht Provera.