Bo&Caro

Volvo en Mitsubishi mogen niet met elkaar praten - ook niet per ongeluk

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: De Electric&Hybrid Marine world expo in de RAI
Wie: Maarten Kregel van Volvo Penta en Morten Brix en Hamoud Kemmoun van Mitsubishi

Wat Volvo en Mitsubishi doen op een beurs voor ‘voortstuwingssystemen voor de maritieme industrie’? Nou, de bedrijven, bekend van hun auto’s, maken dus ook motoren voor schepen. Die verschillen namelijk helemaal niet zo gek veel van een motor van een auto, weet Maarten Kregel, application engineer bij Volvo Penta. Er zitten bijvoorbeeld ook cilinders in, en een krukas. Je gooit er diesel in. Verschil is wel dat de gemiddelde ‘generator set’, zoals de motor genoemd wordt zo’n 55.000 euro kost, exclusief boot waar hij in moet natuurlijk.

Willy Wonka

Kregel heeft er eentje staan, de Genset D13 MG om precies te zijn. Het is een imposant groen ding, met grote bouten en schroeven, dat nog het meest aan een snoepjesmachine uit de fabriek van Willy Wonka doet denken. De hele stand wordt er mee gevuld, er is nauwelijks nog plek om te zitten of staan. “Deze komt rechtstreeks uit de fabriek in Zweden. Zes cilinders, vierhonderd kilowatt”, zegt Kregel terwijl hij met zijn vingers langs de motor strijkt. “Dankzij dit speeltje branden de lichtjes op schepen of boorplatformen, waar ze meestal als generator worden gebruikt.”

Maarten Kregel met zijn favoriete speeltje. De Genset D13 van Volvo Penta.

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Loungestoelen

Nog geen dertig meter verderop staat de stand van concurrent Mitshubishi. Executive manager Morten Brix en business development manager Hamoud Kemmoun hangen in de loungestoelen van hun stand. Mooi niet dat ze met die gasten van Volvo Penta gaan praten. En al zouden ze het willen, dan mocht het nog niet. Van Mitshubishi. “Het is verboden met de concurrent te praten”, vertelt Kemmoun. “En als het per ongeluk toch gebeurt moet je dat rapporteren.” Hoort allemaal bij het concurrentiebeleid van de Europese Unie.

Brix werpt een blik richting de stand van Volvo Penta. Hadden ze ook moeten doen, zo’n prototype in hun stand. Zij hebben alleen een grote lichtbak met plaatjes van de gensets die zij verkopen. Maar goed, ze hebben wél een bar. En loungestoelen. Dat kunnen ze bij Volvo dan weer niet zeggen.

Eerder werd in dit artikel abusievelijk vermeld dat de heer Brix een blik wierp op de genset D13 MG van Volvo Penta. De zin over het concurrentiebeleid van de Europese Unie werd later toegevoegd.