Tinder

Swipe naar rechts als je naar de beurs wilt

Foto AP

Wat hebben Expedia, TripAdvisor en Tinder straks met elkaar gemeen? Ze behoorden ooit toe tot het imperium van de 73-jarige mediatycoon Barry Diller.

Knipte Diller eerder de reiswebsites los van moederbedrijf InterActiveCorp (IAC), nu is het de beurt aan zijn datingtak Match Group. Voor het eind van dit jaar moet die een eigen beursnotering hebben, schrijft hij:

“I’ve long felt that as entities grow into size and maturity, it’s healthy to give them separation and independence from a mother church.”

Drie vragen.

1. Wie is Barry Diller?

Denk een soort Rupert Murdoch van het internet, minus de controverses.

Multimiljardair Diller (geschat vermogen 2, 5 miljard dollar) werkte zichzelf op vanuit een postkamer tot topman bij ABC, FOX en Paramount voordat hij in 1995 IAC begon. Vijf jaar geleden droeg hij de leiding over, nu is hij president-commissaris.

Onder Diller groeide IAC uit tot concern met een waarde van zo’n zes miljard dollar en een portfolio bestaande uit ruim 150 merken. Niet al zijn keuzes bleken een succes. Over de aankoop van weekblad Newsweek zei hij: “I wish I hadn’t bought it. It was a mistake.” Een investering in Aereo, dat online televisieprogramma’s streamde, bleek eveneens een miljoenenstrop: de start-up werd door de rechter verboden.

Een veel slimmere zet: Diller was er eind jaren negentig vroeg bij om zich op de online datingmarkt te storten. Met als meest recente succes: de app Tinder, ontstaan binnen IAC zelf.

2. Waar bestaat Match Group uit?

Al die 150 merken die InterActiveCorp beheert, zijn onder te verdelen in vier divisies: online zoekmachines (Ask.com, About.com), e-commerce (ShoeBuy, HomeAdvisor), Media (Vimeo, The Daily Beast) en Match Group. Die laatste bestaat uit sites als Match.com, Meetic (waar het in Nederland bekende Lexa onder valt) en Tinder.

Match Group is qua omzet niet de grootste, maar wel de best presterende divisie: goed voor een derde van de inkomsten van IAC (wat vorig jaar neerkwam op bijna 900 miljoen dollar) en wereldwijd meer dan vier miljoen betalende leden. Eenvijfde van de online datingmarkt in de Verenigde Staten is volgens onderzoeksbureau IBISWorld in handen van Match Group.

Hoewel enorm populair leverde Tinder geen geld op. In maart introduceerde het daarom de betaalde variant Tinder Plus. De app schoot meteen omhoog in de Apple Store.

3. Waarom nu een beursgang?

Om dezelfde reden dat ook een bedrijf als Snapchat naar de beurs wil: het klimaat is gunstig. Voor Match Group betekent dat een makkelijke manier om geld op te halen zodat het verder kan groeien.

Het momentum is om nog een andere reden goed: alleen al in de VS is de verwachting dat datingwebsites- en apps dit jaar samen 1,8 miljard dollar aan omzet zullen genereren, tegen 1,65 miljard vorig jaar. Dat maakt Match Group interessant voor beleggers en is ook gunstig voor IAC. Want helemaal afscheid nemen doet het niet: minder dan 20 procent van de aandelen zal bij de beursgang worden verkocht, de rest blijft in handen van het internetconcern.

Het moet de waarde van IAC verder doen stijgen. En dat lijkt (vooralsnog) te lukken.