Mis van Biber is magistrale opening van Koorbiënnale

Foto Onno van ameijde

Een verbluffende variëteit aan zangstijlen en muziek, zowel religieus als werelds. Dat was de oogst van het eerste weekend van de Haarlemse Koorbiënnale. Magistraal en plechtig was de opening vrijdag in de Bavo: daar klonk de monumentale Missa Salisburgensis van Heinrich von Biber, waarmee in 1682 het 1100-jarig bestaan van het aartsbisdom Salzburg werd gevierd. Het was onder leiding van Harry Christophers een voor ons land unieke uitvoering, waarbij de zangers van het wereldberoemde koor The Sixteen werden aangevuld met een Festivalkoor met 53 voortreffelijke amateurs. De zangers en de musici van Concerto Amsterdam stonden in alle hoeken van de kerk, het ruimtelijke effect was overweldigend.

Het volkse en aardse tegendeel van die verheven pracht klonk daarna in de Waalse Kerk op het Begijnhof. Misdelen werden gezongen door de Cunfraterna di a Serra uit Corsica, waar de ongepolijste middeleeuwse zangkunst bewaard is gebleven.

Met voortdurende omarmingen steunden stevige kerels met grote, penetrante stemmen elkaar in het geloof. Na hun concert verlieten de Corsicanen zingend de kerk, in een processie gevolgd door het publiek. De korte tocht eindigde in de Philharmonie, waar bouillabaisse werd geserveerd. Dat was ook een opmaat voor het concert van de vrolijke groep Lo còr de la plana, met opgewekt klinkend maatschappijkritisch repertoire. Tijdens de mediterrane maaltijd werd in broederlijke sfeer gezongen, ook door festivalgasten die een workshop van de Corsicanen hadden bijgewoond. De avond eindigde in een te lege zaal met de Night of the Unknown Soldier, ter herdenking van de Slag bij Gallipoli in de Dardanellen. Die kostte een eeuw geleden het leven aan ruim 100.000 soldaten. De historie werd verteld met foto’s en filmopnamen van het slagveld toen en nu. Engelse, Duitse en Turkse muziek werd gezongen door het Schotse Saint Salvator’s Chapel Choir en de Turkse zanger Göksel Yilmaz.

Zondag stonden nog vijftig concerten in hofjes en op binnenpleinen op het programma: van gospels tot zeemansliederen. En de Argentijnse Misa Criolla, besloten met tapas en wijn. Het festival eindigt het komende weekeinde, onder andere met Human Requiem, een theatrale bewerking van Brahms’ Ein deutsches Requiem in het Amsterdamse Muziekgebouw aan ’t IJ .