Het sprookje is voorbij

Wie redt de Tesla-rijder?

foto Tesla

Het is maar goed dat Tesla-rijders deze zomer een ‘autopilot’ software-update krijgen die hun limousine keurig binnen de lijntjes houdt. Vorige week zwabberde er weer eens een Tesla Model S over de A2, omdat de bestuurder niet keek naar de weg maar naar 1) de smartphone in zijn hand, 2) een iPad op het dashboard en 3) het 17 inch-computerscherm dat als boordcomputer functioneert.

High tech-entertainment en honderd kilometer per uur, het blijft een gevaarlijke combinatie. Zeker als je in de jaloersmakende Tesla P85D zit, een soort rijdende revolver. In 3,4 seconden vuurt-ie je naar de 100 km/u. 700 PK, van twee elektromotoren tegelijk. Alsof je een klap in je gezicht, maag en rug tegelijk krijgt – je moet er wat voor over hebben om het milieu te redden.

Amsterdam en omgeving kennen een hoge Tesla-dichtheid. Er zwermen 167 Tesla-taxi’s rond Schiphol en er wonen relatief veel zakelijke rijders die een auto van 80.000 euro (of 100.000 euro met wat opties en 115.000 voor die raketversie) kunnen betalen. Natuurlijk omdat het een milieuvriendelijk voertuig is. Maar vooral omdat deze 2.000 kilo zware auto wordt gesponsord met subsidies, ze vrij zijn van wegenbelasting en je voorrang krijgt bij parkeervergunningen.

Tesla-sprookje

De formule werkt: in 2013 werden in Nederland 1.200 Tesla’s verkocht, in 2014 1.500 en in de eerste 5 maanden van dit jaar al meer dan 600. Dat is veel voor een nieuw merk in deze prijsklasse.

Het Tesla-sprookje lijkt wel bijna voorbij. Door nieuwe regelgeving verdwijnt een groot deel van de fiscale voordelen op elektrische en hybride voertuigen. Eén maatregel lijkt specifiek voor de Model S-rijders bedacht: boven de 50.000 euro krijg je straks geen subsidie meer en dat voelen Tesla-rijders in hun portemonnee. Ze moeten over het bedrag boven de vijftig mille 22 procent bijtelling betalen.

Medelijden hebben met mensen die zich zo’n auto kunnen veroorloven, dat is niet nodig. De meesten zullen eieren voor hun geld kiezen: een auto met benzinemotor wordt voordeliger door het afbouwen van de bpm vanaf 2017. Onder het mom: dat milieu komt later wel een keertje. Veel tevreden Tesla-rijders zweren dat ze niet terug willen naar ‘fossiel’ maar dat zal ze wel meer geld kosten.

Het gevaar: de Tesla wordt een zeldzaamheid op de Nederlandse wegen, tenzij het merk erin slaagt tijdig een goedkoper model op de markt te brengen. Deze Tesla 3 komt echter pas eind 2017, begin 2018 op de markt.

De nieuwe autobelastingen trekken ook een streep door de grootste leugen op vier wielen: dat van de ‘zuinige’ hybride SUV’s en stationwagens. Autofabrikanten schroeven een accu en een elektromotor in een bestaand model en plakken een i, een e of een blue-icoontje op de achterklep. Vervolgens wachten ze af hoe subsidies de verkoopcijfers omhoog jagen.

Milieuorganisatie Natuur & Milieu is woedend over het schrappen van de financiële prikkels om (deels) elektrisch te rijden. Terecht, want zonder subsidie is de plugin-markt tot mislukken gedoemd. Uit cijfers van leasemaatschappijen blijkt echter dat zulke auto’s veel meer verbruiken dan de fabriek opgeeft. Dat ligt vooral aan rijstijl; veel bestuurders nemen niet de moeite om de accu tijdig op te laden want haast-haast en druk-druk-druk. Ze rijden op benzine in een relatief zwaar voertuig. Je kunt wel de auto veranderen, maar niet degene die achter het stuur zit.