Start in Utrecht

Leuk, zo’n Tour, maar verdien je er ook wat mee?

Foto ANP

Nog een week, dan trekt de Tourkaravaan door de Utrechtse binnenstad. Maar wat levert zoiets een gemeente eigenlijk op?

Wat zijn de kosten?

Le Grand Départ kost afgerond zo’n 15,6 miljoen euro. De organisatie kost het meeste geld, daarna de marketing en het parcours. Voor dat geld krijgt de stad een feestelijk aangekleed evenement, met loopbruggen, vrijwilligers, gratis openbaar vervoer, megaschermen, digitale informatieborden en een uitgebreid programma met nevenactiviteiten.

Wethouder Jeroen Kreijkamp (Economie):

“De stad staat straks in het middelpunt van de belangstelling. De Tour trekt zo’n half miljoen bezoekers en wordt overal ter wereld bekeken. Ik voel het enthousiasme en de energie al in de stad.”

En wat zijn de opbrengsten?

De Tourstart gaat Utrecht zo’n 30 miljoen opleveren, verwachten gemeente en organisatie. Daarnaast moet het evenement fungeren als “katalysator voor bestaande gemeentelijke programma’s” op het gebied van sport. Het moet de relatie tussen gemeente en bedrijfsleven versterken, meer toeristen naar de stad trekken, en een “impuls geven aan Utrecht fietsstad”.

Na de meeste grote evenementen wordt achteraf onderzocht wat de legacy is – de nalatenschap. Zo leverde de Rotterdamse Tourstart van 2010 in totaal 33,3 miljoen extra bestedingen op. Vergeleken met andere sportevenementen die Rotterdam organiseerde, is de start van de Tour de France veruit het meest lucratief, schrijft onderzoeker Daan Vogelaar in een rapport.

Voor Utrecht zou dat totale bedrag wel eens anders kunnen zijn, zegt Bake Dijk, onderzoeker en projectleider bij het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht (USBO). In het Rotterdamse onderzoek zijn de investeringen van de gemeente in het evenement opgeteld bij de totale bestedingen van de bezoekers van die Tourdagen. Dijk:

“Dat mag eigenlijk niet, omdat gemeenten die investeringen sowieso doen. Reparatie van het wegdek bijvoorbeeld. Nu doen ze het alleen wat eerder en meerdere dingen tegelijk.”

De USBO startte begin dit jaar al een onderzoek naar de effecten van Le Grand Départ. Het onderzoek is in opdracht van Le Tour Utrecht, maar wordt onafhankelijk uitgevoerd. Dat is niet altijd makkelijk te toetsen, zegt Dijk. De maatschappelijke doelstellingen bij evenementen zijn volgens hem vaak niet zo concreet geformuleerd.

Dit zien de renners straks vanaf hun fiets

Datzelfde geldt voor toerisme bijvoorbeeld: een eventuele stijging hoeft niet per se door de Tour te komen. Utrecht probeert op meerdere manieren meer bekendheid te creëren, bijvoorbeeld door een prominente plek in de populaire reisgids Lonely Planet.

Beloftes niet nagekomen

Uit eerder onderzoek – Dijk onderzocht ook de Olympische Spelen in Londen en het European Youth Olympic Festival (EYOF) in Utrecht – blijkt dat veel beloftes niet waargemaakt worden. Zo kwam er van de extra sportparticipatie in veel Londense wijken weinig terecht.

Dijk: “Het is belangrijk dat de activiteiten niet ophouden op het moment dat de laatste renner de stad verlaat. Anders valt de stad in zo’n zwart gat.”

Het parcours
tour