Vallen en opstaan

Een podcast over startups? Klinkt saai, pakt spannend uit

Foto iStock

Je bent dolenthousiast met je bedrijfje begonnen, maar dan heb je geen geld, geen klanten en blijkt je idee toch niet zo briljant. Geen zorgen, het hoort er allemaal bij. De Amerikaanse podcast StartUp vertelt er herkenbaar en vermakelijk over.

Een veelzeggend moment uit dit tweede seizoen van StartUp, aan het begin van de derde aflevering: drie vrouwen die samen datingsite Dating Ring hebben opgericht, zijn naarstig op zoek naar geld. Dan slaat er bij een investeerdersborrel een man een arm om haar heen, die landt op haar borst. En terwijl die hand daar blijft liggen, zegt hij: weet je wat, ik investeer 50.000 dollar in jullie.

Het is een van de overkoepelende thema’s van dit seizoen: waar jonge vrouwen tegenaan lopen wanneer ze een bedrijf van de grond proberen te krijgen.

StartUp begon vorig jaar als het eenmansprojectje van Alex Blumberg, die als vader van twee jonge kinderen besloot zijn vaste baan bij de radio op te zeggen en voor zichzelf te beginnen. Hij wilde een podcastbedrijfje opstarten – en hield zijn vorderingen bij in een tweewekelijkse podcast.

Een podcast over startups, is dat niet saai?

Het verbazingwekkende is dat StartUp dat allerminst bleek: vooral voor de zelfstandige was het herkenbaar en vermakelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=Gaqzxv9Rkr0

Blumberg nam zijn microfoon overal mee naartoe en was bereid zijn kwetsbaarste en onzekerste kanten met de luisteraar te delen. We hoorden hem balen dat een nieuwe werklaptop 3.000 dollar kostte, en dat hij uren kwijt was aan het installeren van dat ding terwijl hij eigenlijk met de kinderen naar de dierentuin zou gaan. We hoorden hem hakkelend en stotterend een rampzalige pitch geven aan een potentiële investeerder. En de luisteraar was vrijwel elke aflevering bij gesprekken tussen Blumberg en zijn vrouw, Nazanin, die hem steevast voorzag van nuchter en eerlijk advies.

Is er geld mee te verdienen?

StartUp werd een succes: naarmate het einde van het eerste seizoen naderde, hoorden we Blumberg een zakenpartner vinden en 1,5 miljoen dollar ophalen bij investeerders. Inmiddels maakt het podcastbedrijf, dat Gimlet Media ging heten, met een team van achttien mensen drie goed beluisterde podcasts. StartUp is er daar nog steeds één van, maar begin dit jaar was het tijd om de microfoon weg te draaien bij henzelf en een ander beginnend bedrijf te volgen.

Dat werd dus Dating Ring. Hun idee: Uber voor blind dates. Als je een date wil, hoef je in de app alleen maar op een knop te drukken. Je krijgt vervolgens de naam van je date te horen en waar en wanneer je hem of haar gaat ontmoeten. Meer niet – zelfs geen foto, want het moest geen Tinder-achtige vleeskeuring worden. Dating Ring pronkt met handgekozen dates: de ‘matchmakers’ van het team gaan voor je op zoek naar een geschikte man of vrouw. Het verdienmodel: Dating Ring krijgt 20 dollar per persoon per date.

Podcast als evaluatie-tool

Een aantrekkelijk idee, maar het bleek niet te realiseren. Vrouwen boven de 40 en mannen onder de 21 bleken aan bijna niemand te koppelen, want mannen willen geen vrouw die ouder is en vrouwen geen man die jonger is. En het systeem was een zooitje: hetero’s werden aan homo’s gekoppeld, klanten werden naar het verkeerde restaurant gestuurd. Regelmatig zei een van de partijen op het laatste moment af.

In de zomer van 2014 werd een gedurfde stap genomen: de zaak ging vier maanden nagenoeg dicht. Terug naar de tekentafel. Sindsdien krabbelt Dating Ring langzaam op naar de belofte die het ooit was. Met StartUp als bewuste keuze: onderwerp zijn van een succesvolle podcast was onderdeel van het plan om te groeien. Of dat gewerkt heeft, is nog onduidelijk; in april, toen het seizoen van start ging, had Dating Ring 3.000 actieve gebruikers.