Online gokbedrijven ronselen hun ‘colporteurs’ met drank en vrouwen

In online gokken gaan miljarden om. Gokbedrijven kwamen deze week bijeen in Amsterdam, op zoek naar nieuwe zakenpartners.

Er zijn chiquere conferenties dan de iGaming Super Show in de RAI.
Er zijn chiquere conferenties dan de iGaming Super Show in de RAI. foto's twitter

Voor de stand van William Hill, een van ’s werelds grootste bookmakers, kijkt een groep mannen verlekkerd naar een blond meisje in een zijden jumpsuit waar naaldhakken onderuit steken. Mochten ze zich enige illusies maken, de tekst op haar volledig blote rug luidt: ‘No sex, just business’.

Er zijn chiquere conferenties dan de iGaming Super Show in de RAI . Bookmaker Paddy Power pronkt met de leus ‘Serving guinness from 1 pm’ en is daarmee al rijkelijk laat voor beursbegrippen. Naast uitdagend geklede vrouwen is drank namelijk een belangrijke component: op de beursvloer en op de gesponsorde feesten in onder meer Club Air en Jimmy Woo.

Voor de tientallen internationale gokbedrijven staan deze vier dagen in Amsterdam namelijk in het teken van het scoren van zoveel mogelijk ‘affiliates’. Dat zijn partijen die internetters via links en banners doorsturen naar de gokwebsites. In ruil daarvoor krijgen ze een bedrag per bezoeker die een account opent of zelfs een percentage van wat die vergokt. Het zijn de colporteurs van tegenwoordig. Veel affiliates zijn jonge, mannelijke techneuten; vandaar de vrouwen en drank.

Miljardenmarkt

Dit jaar besteedt de wereldbevolking een kleine 40 miljard euro aan internetgokken, volgens marktonderzoeker H2 Gambling Capital. In Nederland is het ondanks de kabinetsplannen nog niet gelegaliseerd, maar wordt er toch ruim 200 miljoen euro aan uitgegeven.

Naast de ‘klassieke’ online aanbieders van pokerspelen, voetbalweddenschappen en digitale gokkasten, is er in de Amsterdamse RAI een nieuwe trend zichtbaar: die van bedrijven die financiële producten zoals binaire opties aanbieden. „Het groeit extreem hard, het is een goudmijn”, zegt marketingmanager Ido Horowitz van Banc De Binary.

Het bedrijf is een van de hoofdsponsors, daarom prijkt het blauwe logo met een leeuw boven de ingang van de RAI-hal. Horowitz laat op een computer zien hoe het ‘spel’ werkt. Je kiest bijvoorbeeld de euro/dollar-koers, de Israëlische beurs of de goudprijs en zet vervolgens geld in op of die binnen korte tijd (bijvoorbeeld 60 seconden) gaat stijgen of dalen. „Win je, dan krijg je 85 procent, verlies je, dan ben je alles kwijt.”

De aanbieders van deze nieuwe financiële producten strijden met de traditionele online goksites om affiliates, zegt marketingdirecteur Roy Leib van Juventus-sponsor 24Option.

Ariel Young is zo’n affiliate. „Het is een erg succesvolle beurs”, zegt hij bij de stand van 24Option met een twinkeling in zijn ogen. Young is salesmanager bij FX Empire, dat websites in allerlei talen maakt. Op die sites zie je naast koersinformatie ook nieuws en financiële columns. In de velden eromheen staan allerlei banners van partijen als 24Option.

Israëlische dominantie

Het is geen toeval dat Young van Israëlische komaf is. Na Engels is Hebreeuws de meest gesproken taal in de RAI. Verschillende wereldspelers zoals Playtech, Pokerstars en 888 hebben Israëlische roots en de nieuwe scene van financiële gokproducten lijken ze al helemaal te domineren.

„Kijk om je heen, het zijn bijna allemaal Israeli’s hier”, zegt Horowitz van Banc De Binary. Het bedrijf – dat eerder probeerde negatieve Wikipedia-berichten te wissen – richt zich met een vergunning uit Cyprus op Europa, maar is eigenlijk Israëlisch.

„We hebben een connectie met technologie en handelen in geld. Dat zit in ons dna”, verklaart Horowitz die oververtegenwoordiging. Leib heeft nog een verklaring: „Israëli’s kunnen goed samenwerken en zo versterken we elkaar. Bovendien zijn we goed in internetmarketing.”