Wil Nederland wel 24/7 nieuws?

RTL Z presenteerde gisteren de plannen voor het nieuwe kanaal dat 24 uur per dag uitzendt. Zit Nederland wel te wachten op een zender met non-stop nieuws en achtergronden?

Harm Taselaar, hoofdredacteur van RTL Nieuws, heeft duidelijk zin in een nieuw avontuur. Nog elf weken en dan begint RTL Z, de nieuwe 24-uursnieuwszender van RTL.

„We wilden al lang een nieuwszender maken die ook ’s avonds uitzendt”, zei Taselaar gisteren tijdens een presentatie van RTL Z in Amsterdam. Nu brengt de zender van ’s morgens vroeg tot zes uur ’s middags voornamelijk zakelijk nieuws. „Het is bijzonder dat de 24-uurszender er nu komt, in een tijd waarin steeds meer mensen on demand gaan kijken. Anders dan bijvoorbeeld het nieuws op RTL 4, dat we maken voor kijkers met gemiddeld mbo, zijn wij nu zelf de doelgroep, hoog opgeleide kijkers. Dat maakt het extra spannend.”

RTL gaf adverteerders en pers gisteren inzicht in de programmering van de nieuwe zender. Die is niet alleen financieel-economisch, maar moet breder worden met onder meer aandacht voor technologie, persoonlijke financiën en lifestyle. Die is ook nadrukkelijk niet alleen een zender, maar een ‘netwerk’ van tv, site, apps en evenementen. Die is positief, met niet alleen aandacht voor problemen maar ook voor oplossingen. En die is niet alleen gefinancierd met commercials, maar nadrukkelijk ook via andere inkomsten, zoals sponsoring.

RTL Z heeft relatief bescheiden doelstellingen meegekregen, bleek gisteren. De zender moet een marktaandeel halen van 1 procent onder kijkers tussen 20 en 49 jaar. Dat is de helft van wat vrouwenzender RTL 8 in 2014 haalde in die commercieel interessante kijkersgroep en ongeveer tussen Nickelodeon en MTV.

De zender krijgt drie jaar de tijd om te bewijzen dat Nederland rijp is voor een 24-uurskanaal. Waarom kent de Nederlandse televisie eigenlijk nog geen zender met alleen maar nieuws en achtergronden? „Dat was simpelweg te duur”, zegt Taselaar. „Een commerciële nieuwszender kan rendabel zijn, maar daarvoor moeten wij wel op zoek naar slimme samenwerkingen.”

Samenwerken met sponsors, bedoelt Taselaar, maar ook met redactionele partners. RTL kocht afgelopen voorjaar technologie-uitgave Bright. De uitgave van Erwin van der Zande, een van de eerste internetjournalisten van Nederland, gaat een wekelijks tv-programma verzorgen op RTL Z. Bovendien zet Bright zijn evenementen voort onder de vlag van RTL Z. Taselaar hoopt verder aan te haken bij een nieuw digitaal ‘voetbalplatform’ dat RTL aan het opzetten is. De hoofdredacteur van RTL Nieuws suggereert dat hij dat niet alleen doet maar met een uitgever, maar wil niet zeggen met wie. Dat zou met het AD kunnen of met Voetbal International.

Speerpunt van de zender moet de dagelijkse talkshow van journalist Paul van Liempt worden. Hij werkt nu nog voor BNR Nieuwsradio. Hij vertelde gisteren dat hij lang heeft getwijfeld voordat hij de overstap maakte van radio naar tv. „Ik heb lang gedacht: waarom moet ik nou op tv met m’n gekke kop? Maar het is geweldig om deel te kunnen zijn van iets nieuws.” Van Liempts programma, werktitel RTL Z Insight, moet een „talkshow met hersens” worden met gasten die je niet vaak op tv ziet. Van Liempt: „Vaak serieus, maar niet altijd.”