Meer en meer winkels

Waarom doet de visboer het wél goed?

Foto iStock

De groenteboer, de slager, de poelier, de computerwinkel en de audio- en videospeciaalzaak: het is de vraag hoelang je er nog terecht kunt. Uit cijfers van het CBS bleek eerder deze week dat ze langzaamaan verdwijnen uit het straatbeeld.

En toch is er één type speciaalzaak dat dapper weerstand biedt: de viswinkel. Hoe kan dat?

De geur van de supermarkt

We hebben tegenwoordig 815 viswinkels in Nederland, een stijging van 25 procent in vergelijking met zeven jaar terug.

Data van het Nederlands Visbureau en marktonderzoeksbureau GfK toont aan dat we onze makreel of haring, naast in de supermarkt, daar ook graag kopen.

Maar waarom er meer winkels bijkomen, heeft noch het CBS noch het Visbureau onderzocht.

Peter van de Laar, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten, heeft wel een verklaring. “Veel andere speciaalzaken hebben last van de concurrentie van de supermarkt om de hoek, voor viswinkels geldt dat minder.” Supermarkten verkopen natuurlijk wel vis, maar een versafdeling tref je in Nederland maar weinig aan. En daar ligt ruimte voor de specialist:

“Vis is voor een supermarkt een lastiger product dan brood of groenten. Wat er in de schappen ligt, hangt volledig af van de vangst, die lastig in te schatten kan zijn. Dat maakt het bijvoorbeeld ingewikkeld om van tevoren acties in te plannen.”

Een bijkomend, vrij praktisch probleem is de geur van een schap vol verse makreel en tong. “Als je je huis gaat verkopen, bak je brood als er mensen komen kijken omdat dat lekker ruikt, geen vis. In een viswinkel hoort die lucht erbij, maar in een supermarkt heb je het misschien liever niet.” Ook vereist een versafdeling getraind personeel, waar in geïnvesteerd moet worden.

 

Cijfers van GfK ondersteunen het geschetste beeld: we gaan vooral naar de viskraam voor de smaak en de versheid.

Volgens Van de Laar is de groei van het aantal speciaalzaken mede te danken aan jonge ondernemers die besluiten in de vis te stappen. Thomas van Duijn van de Katwijkse visspecialist Vis & Zo snapt dat wel.

“Wij hebben hier iedere week klanten in de zaak uit het oosten en uit Limburg. Die klagen steevast dat er bij hen in de buurt niets te krijgen is. Ik denk dat als je daar nu begint, het zo een succes kan worden.”