Tineke Postma wint Buma Boy Edgarprijs

De Nederlandse saxofoniste Tineke Postma en de Amerikaanse saxofonist Greg Osby treden op tijdens de tweede dag van het North Sea Jazz Festival in Ahoy.
De Nederlandse saxofoniste Tineke Postma en de Amerikaanse saxofonist Greg Osby treden op tijdens de tweede dag van het North Sea Jazz Festival in Ahoy. Foto ANP / KIPPA PAUL BERGEN

De Buma Boy Edgar Prijs 2015, de belangrijkste prijs in Nederland op het gebied van jazz en geïmproviseerde muziek, is dit jaar toegekend aan saxofonist en componist Tineke Postma. De prijs bestaat uit een beeld van Jan Wolkers en 12.500 euro. Wat bij Postma vooral opvalt, zegt de jury, is de combinatie van kosmopolitisme en Hollandse nuchterheid.

Twitter avatar Jazzdag Jazzdag De winnares van de Buma Boy Edgarprijs 2015 is Tineke Postma! Gefeliciteerd @tinekepostma #jd15

“Hoe een in principe bescheiden Friese musicus carrière in de Verenigde Staten maakte met haar eigen Amerikaanse band en samenwerkte met niet de minsten.” De jury noemt haar ook een uitstekend bandleider, “een ontvankelijke en derhalve natuurlijke autoriteit.” De in Heerenveen geboren Tineke Postma (36) voelt zich overdonderd door de prijs:

“Het is een oeuvreprijs waar ik misschien pas over een tijd op durfde te hopen. Het is geweldig om in deze lijst winnaars een plek te krijgen.”

Ze voelt de verplichting iets voor de jazz te blijven betekenen. “De muziek naar een groot publiek brengen – dat blijft mijn insteek.” De muzikale groei die de saxofoniste heeft doorgemaakt is opmerkelijk. In redelijk korte tijd heeft ze de top van de Nederlandse, maar zeker ook de internationale jazz weten te bereiken. Postma maakte zes albums. De afgelopen tien jaar verdiepte ze haar jazz af en aan in New York. Ze kreeg lessen van saxgrotheid Lee Konitz, toerde met drumster Teri Lynne Carrington, bassiste Esperanza Spalding en zangeres Dianne Reeves. Met voormalige mentor, saxofonist Greg Osby is ze bandleider van de band Sonic Halo.

Twee vrouwelijke Boy Edgar Prijs-winnaars gingen haar voor: bassiste Corrie van Binsbergen (1999) en stemkunstenares Greetje Bijma (1989). Irrelevant, noemt Postma dat:

“In jazz gaat het niet om vrouw-zijn, Amerikaans of Nederlands, dik of dun. Maar ik vind het uiteraard wel goed dat het publiek ziet: dát is jazz, man of vrouw.”

Het prijzengeld wil de Friezin steken in nieuwe opnames met Europese musici. Postma geeft bij de uitreiking in december een feestelijk concert.

Lees ook een eerder interview dat NRC had met Postma: ‘Stilstaan is voor mij de doodsteek’