‘In een echte winkel is het zoveel leuker’

Roos Vos, eigenaar van kinderkledingwinkel Broer & Zus, was het mails beantwoorden en pakketjes inpakken voor de webshop zat: „Ik ben een mensenmens.”
Roos Vos, eigenaar van kinderkledingwinkel Broer & Zus, was het mails beantwoorden en pakketjes inpakken voor de webshop zat: „Ik ben een mensenmens.” Foto Bram Budel

‘Wij waren pioniers toen we onze webshop lanceerden, 15 jaar geleden. Als je babykleding intoetste bij Google, kwamen we altijd bovenaan. Maar er is een hoop veranderd”, vertelt Roos Vos (47) van Broer & Zus. Toen zij haar kinderkledingwinkel in 2001 in de Jordaan opende, lanceerde ze tegelijkertijd een webshop. „We kregen zelfs een subsidie van de Kamer van Koophandel: 6.000 gulden om de site te laten bouwen. Schattig vonden ze het: een kinderkledingwinkeltje online.”

In de jaren die volgden werd de webshop lucratiever en stagneerde de omzet van de fysieke winkel. In 2010 besloot Vos de winkel te sluiten en zich volledig op de webshop te richten. Maar na twee jaar was ze het mailtjes beantwoorden en pakketjes inpakken wel zat. Vos: „Ik ben een mensenmens; ik kreeg weer behoefte aan een fysieke plek.” Bovendien werd de concurrentie online steeds groter: de ene na de andere webshop werd gelanceerd, met veelal dezelfde merken.

Ze vond in 2012 een pandje op de hoek van de Sarphatistraat en het Alexanderplein, niet ver van Artis. Allesbehalve een winkelstraat, maar er stopt wel een tram, en er komen drommen fietsers voorbij. De winkel is slechts een aantal middagen open als winkel. En toch komt het grootste gedeelte van de omzet uit die winkel – niet uit de webshop.

De kleding die ze verkoopt is vrolijk en met een flinke dosis humor. „Ik ga niet voor aangeklede popjes. Kinderen moeten blij worden van de kleding.” Veel kleur, grappige prints van dieren, circusartiesten, ijsjes of monsters en T-shirts van het Spaanse merk Yporqué, waar geluid uit komt. Vos wijst op een lieflijk Frans jurkje. „Eigenlijk is het absurd zo’n jurkje te kopen: daar ga je toch niet mee in de zandbak zitten in Nederland. Maar met een paar rode regenlaarzen eronder is het juist weer leuk.” Ze verkoopt merken als Stella Mc Cartney, Bobo Choses, Finger in the Nose, Mini Rodini, Simple Kids en Broer & Zus, haar eigen fairtrade label.

Een vrouw zet haar auto op de stoep voor de deur: een vaste klant, die onlangs naar Laren verhuisde. Ze komt een rokje terugbrengen dat ze maanden geleden heeft gekocht: haar dochter draagt het niet. Vos neemt het zonder problemen terug, de dame mag iets anders uitzoeken. „Daar geniet ik van, dat contact met klanten, die extra service verlenen. Het verkopen gaat ook zoveel makkelijker in een echte winkel.” Vos krijgt veel opa’s en oma’s uit de buurt over de vloer. En mensen die hun bestelling uit de webshop komen ophalen. Vaders heeft Vos hier het liefst. „Die willen hun prinsesje verwennen en denken niet zo praktisch. Daarna gaan ze nog naar Artis, ergens een ijsje eten. Die maken er echt een leuke middag van.”

Dat mis je allemaal bij een webshop. „Online gaat het alleen maar om de prijs; de webshop loopt vooral goed tijdens de sale. Die strijd ga ik niet winnen.” De toekomst van Broer & Zus ligt dus toch in de fysieke shop, met de webshop als ondersteuning. „Ik gooi steeds vaker die deur open.”