‘Duizenden banen weg bij Air France’

Foto ANP / Valerie Kuypers

Bij luchtvaartmaatschappij Air France worden 3.000 banen geschrapt onder grondpersoneel en 300 onder piloten. Dat meldt de Franse krant Le Monde. Air France ontkent de berichtgeving.

Air France snijdt in zijn personeelsbestand wegens dalende inkomsten. Vorige week liet het bedrijf al weten de verliesgevende vluchten naar Stavanger, Verona, Vigo en Kuala Lumpur te schrappen en de frequentie op een paar andere bestemmingen te verlagen. De levering van nieuwe langeafstandstoestellen, de Airbus A350 en de Boeing Dreamliner, wordt uitgesteld en andere maatregelen leveren nog zo’n 80 miljoen euro aan besparingen op. Ondertussen neemt de interne onrust bij de luchtvaartmaatschappij toe, terwijl de beurswaarde keldert.

Het luchtvaartbedrijf liet na de berichtgeving een verklaring uitgaan:

“Air France ontkent de berichtgeving die vandaag in de ochtendkranten is gepubliceerd. (…) We zullen de financiële staat van het bedrijf bepalen en kijken naar de vooruitgang van de onderhandelingen en naar het aantal mensen die zich hebben opgegeven voor de twee Vrijwillige Vertrekplannen (cabine- en grondpersoneel). Pas hierna zullen we in een positie verkeren om te bepalen welke actie we gaan ondernemen om de toekomst van Air France te waarborgen.”

Verhoudingen op scherp

De staking in september vorig jaar heeft de interne verhoudingen bij Air France op scherp gezet, schreef onze correspondent Peter Vermaas eerder deze week in NRC. Een rondgang langs de verschillende vakbonden leert dat de piloten meer en meer alleen staan in hun verzet tegen de plannen van de directie om het noodlijdende bedrijf uit de rode cijfers te trekken. Hervormingsgezinde bonden hebben sinds verkiezingen in maart de overhand.

Volgens voorzitter Ronald Noirot van de CFE-CGC, de grootse vakbond, blijven de piloten tot ergernis van het overige personeel „iedere verandering blokkeren”. Hij steunt de directie volledig. „De SNPL weigert te praten over alles wat hun privileges en voordelen zou raken. Dat gedrag is de rest van het personeel, dat grote offers heeft moeten brengen, totaal zat.” Bij Air France zijn sinds 2012 8.000 banen verdwenen.

De vorige week aangekondigde bezuinigingen gaan zelfs „niet ver genoeg”, meent Noirot. „We hebben al veel tijd verloren.” De directie zit volgens hem „in de ontkenningsfase” en „weigert toe te geven dat Air France heel erg ziek is”. Emmanuel Mistrali, de woordvoerder van de dominante pilotenbond SNPL, ontkent dat niet. „We zijn getuige van de langzame dood van een mooie luchtvaartmaatschappij door gebrek aan een duidelijke koers”, vindt hij. Wat hem betreft maakt de Franse staat werk van lagere kosten voor de Parijse vliegvelden, zoals Nederland dat bij Schiphol deed.