Nieuwe tv-zender

Dit ga je zien op RTL Z

Het is een droom die uitkomt. Harm Taselaar, hoofdredacteur van RTL Nieuws, heeft duidelijk zin in een nieuw avontuur. Nog elf weken en dan begint RTL Z, de nieuwe 24-uursnieuwszender van RTL.

“We wilden al heel lang een nieuwszender die ook ’s avonds uitzendt”, zei Taselaar gisteren tijdens een presentatie van RTL Z in het havengebied van Amsterdam. Nu brengt de zender tot zes uur voornamelijk zakelijk nieuws.

“Het is bijzonder dat die zender er nu komt, in een tijd waarin steeds meer mensen on demand gaan kijken. Wij zijn nu zelf de doelgroep, hoog opgeleide televisiekijkers. Dat maakt het extra spannend.”

RTL Nederland gaf adverteerders en pers gistermiddag meer inzicht in de programmering van de nieuwe zender. Wat voor zender wordt het?

Tech, lifestyle, persoonlijke financiën

RTL Z is niet alleen financieel-economisch, zoals nu overdag, maar moet breder worden. Met onder meer aandacht voor technologie, persoonlijke financiën en lifestyle. Die is nadrukkelijk niet alleen een zender, maar een netwerk van tv, website, mobiele apps en evenementen. Die is positief, met niet alleen aandacht voor problemen maar ook voor oplossingen. En die is niet alleen gefinancierd met commercials, maar nadrukkelijk ook via andere inkomsten, zoals sponsoring.

Bescheiden bereik

RTL Z heeft relatief bescheiden doelstellingen meegekregen, bleek gisteren. De zender moet een marktaandeel halen van circa 1 procent onder kijkers tussen 20 en 49 jaar. Dat is de helft van wat vrouwenzender RTL 8 vorig jaar gemiddelde haalde en ongeveer tussen kinderkanaal Nickelodeon en muziekzender MTV in.

De zender krijgt drie jaar de tijd om te bewijzen dat Nederland rijp is voor een 24 uurs nieuwskanaal. Waarom kent de Nederlandse televisie eigenlijk nog geen zender met alleen maar nieuws en achtergronden? “Dat was simpelweg te duur”, zegt Taselaar.

“Een commerciële nieuwszender kan rendabel zijn, maar daarvoor moeten wij wel op zoek naar slimme samenwerkingen.”

Samenwerking met Bright en sportredactie AD?

Met sponsors, bedoelt Taselaar, maar ook met partijen om inhoudelijk mee samen te werken. RTL kocht afgelopen voorjaar technologie-uitgave Bright. De uitgave van Erwin van der Zande, een van de eerste internetjournalisten van Nederland, gaat een wekelijks tv-programma verzorgen op RTL Z. Bovendien zet Bright zijn evenementen voort onder de vlag van RTL Z. Taselaar hoopt ook aan te haken bij een nieuw digitaal ‘voetbalplatform’ dat RTL aan het opzetten is. De hoofdredacteur van RTL Nieuws suggereert dat hij dat niet alleen doet maar met een uitgever, maar wil niet zeggen met wie. Dat zou met de sportredactie van het AD kunnen.

Dit wordt een gemiddelde avond op RTL Z:

‘Talkshow met hersens’

Speerpunt van de zender moet de dagelijkse talkshow van journalist Paul van Liempt worden. Hij werkt nu nog voor BNR Nieuwsradio. Hij vertelde gisteren dat hij lang heeft getwijfeld voordat hij de overstap maakte van radio naar tv.

“Ik heb lang gedacht: waarom moet ik nou op tv met m’n gekke kop? Maar het is geweldig om deel te kunnen zijn van iets nieuws.”

Van Liempt’s talkshow, werktitel RTL Z Insight, moet een “talkshow met hersens” worden met gasten die je niet vaak op tv ziet. Van Liempt:

“Heel vaak serieus, maar niet altijd.”