Commerciële radiofrequenties opnieuw geveild

Exterieur van het hoofdkantoor van Het Financieel Dagblad en BNR Nieuwsradio in Amsterdam.
Exterieur van het hoofdkantoor van Het Financieel Dagblad en BNR Nieuwsradio in Amsterdam. Foto ANP / KOEN VAN WEEL

Het kabinet gaat de frequenties voor commerciële radiostations opnieuw veilen. De vergunningen gaan vanaf 2017 gelden voor een periode van tien jaar.

Dat betekent dat stations als Sky Radio, Radio 538, Q-music en BNR Nieuwsradio moeten bieden op pakketten van frequenties om over twee jaar nog te horen te zijn op de FM. Dat is zeer tegen de zin van de commerciële radiostations. Zij vrezen de onzekerheid voor hun personeel en de hogere kosten voor het gebruik van de FM-frequenties. Nu betalen de zenders enkele miljoenen euro’s per jaar voor hun frequenties.

Minister Kamp (Economische Zaken, VVD) zou vorige week al een nieuwe frequentieveiling aankondigen, maar hij bereikte nog geen overeenstemming in het kabinet. De PvdA sprak zich vorige week uit tegen een nieuwe veiling. Ook oppositiepartijen als D66 en SP zijn tegen.

‘Veiling geeft bedrijven kans te innoveren’

Kamp stelt nu: “Een veiling van vergunningen met minder voorwaarden en een lange looptijd geeft bedrijven meer kansen om te innoveren en te ondernemen.” De minister schrapt onder meer de bepaling dat een mediabedrijf maximaal twee FM-frequenties mag bezitten. Nu heeft Sky Radio Group, onderdeel van het Telegraaf-concern, twee FM-pakketten: voor Sky Radio en Radio Veronica. Sky’s klassieke zender Classic FM is nu alleen nog te horen op de kabel, maar zou wellicht ook een frequentie willen kopen.

Bovendien verdwijnen de meeste inhoudelijke voorwaarden voor FM-pakketten. Nu mag Slam!FM (eigendom van Radio 538, onderdeel van Talpa) eigenlijk geen hits uitzenden, omdat de zender een zogenoemd ‘non-hits’ FM-frequentiepakket heeft.

De commerciële radiostations hoopten op een verlening van de FM-vergunningen, net als in 2011. Toen stelde staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken, PvdA) dat de stations hun huidige frequenties mochten behouden, als zij tenminste voldoende zouden investeren in digitalisering. De zenders vinden dat zij inmiddels voldoende vorderingen hebben gemaakt, onder meer met digital radio+ (DAB+). Circa 5 procent van radioluisteraars doet dat via DAB+