Telegraaf Media Groep reorganiseert drukkerijen, 168 banen minder

Uitgeverij Telegraaf Media Groep (TMG) schrapt 170 banen bij drukkerijen. De focus komt op de drukkerij in Amsterdam te liggen, de vestiging in Alkmaar gaat dicht.

Drukpers van De Telegraaf.
Drukpers van De Telegraaf. Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen

Uitgeverij Telegraaf Media Groep (TMG) schrapt 168 banen bij drukkerijen. Dat bevestigt Ingo Heijnen, woordvoerder van TMG. De focus komt op de drukkerij in Amsterdam te liggen, de vestiging in Alkmaar gaat dicht.

TMG zegt: het is een belangrijke stap

De werkzaamheden van de twee drukkerijen worden samengevoegd in Amsterdam, daardoor raken 168 van de 250 werknemers bij de drukkerijen hun baan kwijt.

TMG noemt het een nieuwe belangrijke stap in de transitie naar de focus op het kernbedrijf en de hoofdmerken. In december 2014 kondigde de Raad van Bestuur van TMG aan dat drukken niet langer tot de kernactiviteiten van TMG behoort. In dat kader maakt het bedrijf nu bekend dat het de drukactiviteiten terugbrengt van tien naar vier drukpersen.

Bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek:

“Dit voornemen is een noodzakelijke en ingrijpende beslissing. De markt waarin wij opereren ondergaat grote en razendsnelle veranderingen. Het is aan ons om de onderneming over de volle breedte aan te passen.”

Ernst Schot, directeur van het facilitair bedrijf van TMG waar de drukactiviteiten onder vallen:

“Ingrijpen is onvermijdelijk. Er is overcapaciteit in de markt. Daarnaast zijn er blijvende oplagedalingen bij onze kranten door de verschuiving van papier naar digitaal. Maatregelen zijn vereist om de operationele drukkosten af te stemmen op die ontwikkelingen.”

Reorganisatie op reorganisatie

In maart werd duidelijk dat TMG opnieuw moest reorganiseren: de kostenbesparingen van het jaar ervoor waren onvoldoende om de neergang van de resultaten te compenseren. Van der Snoek zei toen:

“De resultaten van 2014 en onze bevindingen van de afgelopen maanden tonen aan dat onze organisatie tempo moet maken om zich aan te passen aan het snel veranderende mediagebruik.”

TMG boekte vorig jaar een omzet van 514,9 miljoen euro. Dat is 5,1 procent lager dan in 2013. Met name de inkomsten uit reclame daalden – in papieren media met meer dan 15 procent. Daarbij blijken dalende oplages - van met name regionale titels - niet te worden gecompenseerd met successen op het digitale vlak.

In 2014 leed TMG een netto verlies van 31,8 miljoen euro. Dat kwam onder meer door een afschrijving van 40,9 miljoen euro op Radio Veronica. In 2013 haalde TMG nog een netto winst van 178 miljoen euro. Dat kwam vooral door de verkoop van zijn belang in een Duits televisieconcern.

Telegraaf Media Groep

Onder TMG vallen onder meer De Telegraaf, DFT en Metro, Autovisie, Privé, VROUW en een aantal regionale dagbladen zoals het Haarlems Dagblad en het Noordhollands Dagblad. Ook Radio Veronica, Classic FM en Sky Radio zijn onderdeel van het mediabedrijf.