Ricki Lake doet stof opwaaien met anti-anticonceptiedocumentaire

Ricki Lake (je kent haar misschien nog van haar ‘trashtalkshow’ in de jaren ’90 en begin 2000) zoekt geld voor een documentaire over de negatieve bijwerkingen van hormonale anticonceptie. Tot woede van sommigen.

Ricki Lake, ten tijde van haar talkshoew
Ricki Lake, ten tijde van haar talkshoew ANP / Kippa

We kennen Ricki Lake misschien vooral van haar ‘trashtalkshow’ in de jaren negentig en begin 2000, maar ze is al jaren met heel andere dingen bezig. Eigenlijk vooral met documentaires over vrouwenkwesties. Nu zoekt ze op Kickstarter geld voor een documentaire over de negatieve bijwerkingen van de anticonceptiepil en andere hormonale anticonceptie, zoals de nuvaring.

Lake maakte samen met Abby Epstein in 2008 de documentaire ‘The Business of Being Born’, over kraamzorg in de Verenigde Staten. Op basis van het boek Sweetening the Pill van de zelfverklaard feministe Holly Grigg Spall, willen ze nu een gelijknamige documentaire maken waarin uitgebreid wordt stilgestaan bij de negatieve bijwerkingen van hormonale anticonceptie. In de trailer op het crowdfundingplatform komen onder meer ouders aan het woord van vrouwen die naar verluidt zijn overleden door bijwerkingen van anticonceptie.

Op de stellingname in ‘Sweetening the Pill: or How We Got Hooked on Hormonal Birth Control’ was al vanaf de publicatie in 2013 veel kritiek. Het ‘bewijs’ dat Grigg Spall aanvoerde zou niet meer zijn dan “ongefundeerde anekdotes”, schreef Lindsay Beyerstein in een reactie op Slate. Grigg Spall zou last hebben van ‘wetenschappelijke ongeletterdheid’.

Dat sommige vrouwen last hebben van bijwerkingen, is een gegeven, schreef Beyerstein. Ze wees op klinisch, ‘dubbelblind’ onderzoek, waarbij een deel van de testgroep ook placebo’s kreeg toegediend. Daar zou niet uit blijken dat vrouwen door de pil meer aankomen, hoofdpijn hebben of aan depressies lijden.

Slate opent nu ook de aanval op de documentaire, en op Lake. “Zie hier de nieuwe held van de ‘anti-choice’-beweging”, schrijft blogger Amanda Marcotte. Maar de campagne van Lake lijkt succesvol. Met nog zeven dagen te gaan hebben Lake en Epstein bijna 70.000 van de beoogde 100.000 dollar binnengehaald.