ProRail heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de eigen raad van commissarissen gebrekkig geïnformeerd over de verlenging van vier onderhoudscontracten. De contracten hadden een looptijd van 3,5 jaar, maar de directie van ProRail heeft deze vorig jaar een looptijd van tien jaar gegeven. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld vandaag laten weten (pdf) aan de Tweede Kamer.
De contracten waren in eerste instantie al onderhands gegund en directie van de spoorinfrastructuurbeheerder heeft bij de verlening ervan interne waarschuwingen genegeerd, zo is naar voren gekomen uit een onderzoek van accountantskantoor PWC. Met de verlenging overtreedt ProRail de regels omtrent openbare aanbesteding.
eens en nooit weer
Mansveld laat weten dat de handelswijze “niet door de beugel” kan. “Daarom zijn maatregelen noodzakelijk.”
De raad van commissarissen van ProRail gaat met de bevoordeelde aannemers bespreken of de looptijd van de contracten kan worden verkort. President-directeur Pier Eringa moet nieuwe aanbestedingen gaan toetsen aan de “lessen uit dit onderzoek”, schrijft ProRail in een verklaring. Hij moet ook procedures voorstellen die ervoor moeten zorgen dat de geconstateerde praktijken een kwestie zijn van “eens en nooit meer”.
De Kamer krijgt alleen de samenvatting van het PWC-onderzoek toegestuurd, omdat het rapport “bedrijfs- en privacygevoelige informatie” bevat. Lees de samenvatting hieronder: