HaskoningDHV graaft mee aan nieuw kanaal in Frankrijk

Compiègne-Cambrai
Compiègne-Cambrai

Ruim 100 kilometer lang wordt het Seinekanaal dat ingenieursbureau Royal HaskoningDHV met zijn Franse sectorgenoot Setec gaat aanleggen. Het zal de Seine – ten noorden van Parijs – met de Schelde in Noord-Frankrijk verbinden.

De Nederlandse projectleider Ben Reeskamp raamt de kosten op 5 miljard euro. „Qua omvang is het vergelijkbaar met de uitbreiding van het Panamakanaal.” De keuze van de Franse overheid voor HaskoningDHV schrijft Reeskamp toe aan de „Hollandse reputatie” in waterwerken en de ervaring van het ingenieursbureau.

Het nieuwe kanaal telt zes sluizen en drie aquaducten, waarvan één de rivier de Somme over het nieuwe kanaal zal leiden. De werkzaamheden beginnen deze maand. Over twaalf jaar varen de eerste binnenvaartschepen door het kanaal.

Het lijkt een opsteker voor de binnenvaart, die Europa promoot als alternatief voor vrachtvervoer. Maar, volgens Sunniva Fluitsma van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) profiteren vooral de grote schepen, ten koste van de kleinere. „Op zo’n grote vaarweg kunnen schepen die enkele honderden tonnen vervoeren niet concurreren met schepen die duizenden tonnen vervoeren.”

Fluitsma pleit ervoor de kleine vaarwegen die in verbinding staan met het achterland niet te verwaarlozen, want „als kleine schepen van deur tot deur kunnen varen, dan kunnen zij het vrachtverkeer van de weg halen”.