Primark groeit harder

H&M heeft één probleem

Foto ANP

Monki, COS, & Other Stories en natuurlijk Hennes & Maurits zelf: de hippe kleding van de H&M Group - waar al deze merken onder vallen - domineert de winkelstraten. Geen reden dus voor H&M om zich zorgen te maken, vandaag bij de presentatie van zijn halfjaarcijfers. Of toch wel?

Weer groeiende omzet voor H&M verwacht

H&M presenteert elk kwartaal weer betere cijfers. Na een tegenvallende verkoop door de crisis, lijkt het modebedrijf er weer helemaal bovenop: de winst was vorig kwartaal 9 procent hoger dan een jaar ervoor, de omzet zelfs 18 procent hoger.

Maar…

Hoewel H&M het weer flink beter doet, groeit concurrent Primark nog steeds net wat harder. De keten uit Ierland, sinds 2008 steeds meer aanwezig in Nederland, heeft nét iets goedkopere kleding. En wordt relatief gezien flink snel groter dan zowel H&M als Inditex - het Spaanse bedrijf achter onder meer Zara en Bershka.

Dus: duurdere kleding

Toch lijkt H&M zijn achterstand langzamerhand weer in te halen door in te zetten op het iets duurdere middensegment: kleding van biologisch katoen, speciale ontwerpen en succesvolle ketens als COS en & Other Stories. Groeide Primark in 2013 nog flink meer dan H&M, vorig jaar was het verschil al veel minder groot.

Veel groter

En bovendien: H&M is nog altijd flink groter. Het heeft veel meer winkels - Primark heeft er in Nederland nu tien, H&M ver over de honderd. En de omzet van H&M is nu nog tien miljard euro hoger. Op dit gebied heeft H&M juist weer last van een andere concurrent: de Zara en consorten.