Beck’s mag in de VS niet doen alsof zijn bier Duits is

De reclame die het Duitse biermerk Beck’s in de Verenigde Staten maakt, kan de brouwer duur komen te staan. Het dochterbedrijf van AnheuserBusch InBev prijst zichzelf op de Amerikaanse markt aan met de slogans ‘Duitse kwaliteit’ en ‘Oorsprong in Bremen, Duitsland’. Maar het bier dat Beck’s in de VS verkocht komt helemaal niet uit Duitse brouwerijen, maar wordt in St. Louis gemaakt.

Amerikaanse bierdrinkers voelden zich misleidt en na een collectieve claim zag het Duitse merk zich genoodzaakt met de klagers om de tafel te gaan zitten. Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal leidde dat ertoe dat drinkers van Beck’s die een kassabonnetje kunnen overleggen tot 50 dollar 45 euro ‘schadevergoeding’ kunnen krijgen. De rechtbank in Miami (Florida) zou deze wijze van genoegdoening hebben gebillijkt. De compensatieregeling zou ook gelden voor andere dranken die het met hun herkomstaanduiding niet zo nauw nemen, zoals Red Stripe Jamaica en Killian’s Irish Red.

AB InBev hevelde zijn productie van Beck’s voor de Amerikaanse markt in 2012 over naar St. Louis, vooral om kosten te besparen. Daar worden water en gerst uit de VS verwerkt. Voortaan moet Beck’s zijn ware herkomst op de verpakking zetten.