Monsanto

Zo wil het meest gehate bedrijf ter wereld van zijn slechte imago afkomen

Foto Reuters

Wanneer je als bedrijf weet dat je een imagoprobleem hebt? Als een van de grootste country- en rockartiesten niet alleen een negatief nummer over je schrijft, maar besluit een heel album te wijden aan hoe verderfelijk je bent. Neil Young doet het met, of voor, het Amerikaanse Monsanto.

Foto Reprise Records

Foto Reprise Records

Vandaag komt het landbouwbedrijf met kwartaalcijfers. Die ongetwijfeld goed in de gaten zullen worden gehouden bij het Zwitserse Syngenta, een van Monsanto’s grootste concurrenten. Waarom? Monsanto wil Syngenta maar wat graag overnemen: het deed onlangs een bod van 40 miljard euro. Drie redenen waarom de drang groot is.

1. Groeien

De belangrijkste reden: Monsanto wil groeien. Het bedrijf, dat hoofdzakelijk genetische gemodificeerde zaden en onkruidverdelgers produceert, is met een waarde van 54 miljard dollar nu al een biotech-reus.

Een succesvolle overname van Syngenta, iets waar Monsanto vorig jaar ook al op inzette, zou een wereldwijd conglomeraat opleveren:

Om eventuele problemen met Europese en Amerikaanse mededingingsautoriteiten voor te zijn, heeft Monsanto al laten weten alle bedrijfsonderdelen van Syngenta die iets met zaden doen af te stoten. Het Zwitserse bedrijf zelf is ondertussen, opnieuw niet laaiend enthousiast. In een video maakt Michel Demaré - voorzitter van de raad van bestuur - duidelijk dat Syngenta het bod van Monsanto, dat bestaat uit een combinatie van aandelen en kapitaal, veel te laag vindt.

2. Belasting ontwijken

Mocht Monsanto (de aandeelhouders van) Syngenta toch weten te overtuigen van een fusie, dan ontstaat een Amerikaans-Zwitserse onderneming. En vindt Monsanto, dan is het toch logisch dat het hoofdkantoor in Europa zit, in plaats van in Creve Coeur, Missouri? En dan wordt er dus ook buiten de VS belasting betaald.

Volgens analisten van de Amerikaanse zakenbank Piper Jaffray zou de zet jaarlijks een half miljard dollar aan belasting kunnen schelen.

Zo’n verhuizing is populair in Amerika: er zijn weinig ontwikkelde economieën waar de zakelijke belastingdruk hoger is. Bovendien moeten Amerikaanse bedrijven belasting afdragen over hun volledige omzet, dus óók over wat ze in het buitenland verdienen. Onder meer Burger King en Liberty Global, eigenaar van Ziggo en UPC, hebben de VS ervoor verlaten. Monsanto ontkent overigens dat belastingvoordelen reden zijn aan te sturen op een verhuizing.

3. Een nieuw imago

En als je dan toch een nieuw bedrijf start, is dat natuurlijk het uitgelezen moment om jezelf om te dopen. En daarmee van je oude imago af te komen. “We zouden graag verder willen als één bedrijf onder een nieuwe naam, die het unieke en globale karakter weerspiegelt”, schreef bestuursvoorzitter Hugh Grant aan Syngenta.

Dat Monsanto daarvoor voelt, is niet vreemd. Het bedrijf eindigde op een erbarmelijke 97ste plaats in een recent onderzoek in Amerika naar de reputatie van honderd grote bedrijven.

Neil Young zullen ze waarschijnlijk niet overtuigen. Nadat Monsanto had laten weten Young’s album en “de misvattingen waarop sommige liedjes zijn gebaseerd” te betreuren, schreef de rocker op Facebook: “Ik vertrouw niets dat bedrijven en hun mediatrollen zeggen, ze dienen louter hun eigen belang.”