Online kun je niet goed voelen

Het lijkt de omgekeerde wereld: online een winkel beginnen, uitbreiden en dan pas nadenken over winkels in de stad. Online bedrijf Belsimpel opent zes vestigingen.

illustratie tomas schats
illustratie tomas schats

De een na de ander wil een online winkel. Sterker nog, móet een winkel online openen als het een serieuze speler wil worden. Grote ketens zoals Blokker en V&D zijn hard bezig om hun webshops de teruglopende inkomsten van gewone winkels te laten opvangen. Dat ze dat willen, is begrijpelijk: we kopen ieder kwartaal meer spullen op internet. In het eerste kwartaal van dit jaar gaven we 4,35 miljard euro uit online, 16 procent meer dan vorig jaar.

Dus wat doe je dan, als je het Groningse Belsimpel bent, een groeiende online telecomshop? Je volledig op internet richten? Nee, je opent juist fysieke winkels. Waarom?

Binnenkort kun je in een aantal grote steden in een Belsimpel-winkel terecht. Het in 2006 opgerichte bedrijf, dat vorig jaar een omzet van 86 miljoen euro boekte en 150 mensen in dienst heeft, opent zes nieuwe vestigingen. Uitzonderlijk, zeker voor een telecomwebshop. Met uitzondering van Phone House en een paar kleinere ketens is het merendeel van de markt tegenwoordig in handen van providers als KPN, T-Mobile en Vodafone, dat sinds 2011 BelCompany in handen heeft.

De reden? „Het is vooral een service-argument”, zegt eigenaar Jeroen Doorenbos. „Mensen willen een nieuwe telefoon eerst even in hun handen hebben en uitproberen.”

Inkomsten zijn volgens hem niet de belangrijkste afweging bij het openen van een winkel. Het bedrijf heeft één vestiging in Groningen, die is winstgevend, maar draagt hooguit een paar procent van de jaarlijkse omzet bij. Het publiek voor fysieke winkels krimpt nu al, dat weten we. De vraag naar zulke winkels is groot genoeg om de investering de moeite waard te maken.

Uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat het aandeel dat internetverkoop in de smartphonemarkt heeft, gestaag toeneemt. Werd in 2013 nog 26 procent van alle smartphones online gekocht, begin dit jaar was dat 32 procent. Volgens Tessa Holzenbosch heeft het openen van fysieke winkels een belangrijk effect. „Het creëert zichtbaarheid voor je merk en komt het vertrouwen bij consumenten ten goede.”

Dat telecomwinkels graag offline winkels openen, heeft volgens haar ook te maken met de abonnementsvormen die in Nederland populair zijn. Ze legt uit: het gesubsidieerde model, waarbij je je telefoon afbetaalt tijdens de looptijd van je abonnement, komt in Nederland veel voor. Daardoor hebben relatief veel mensen een luxe, premium telefoon. „En hoe waardevoller iets is, hoe groter de kans dat je ermee naar een winkel wilt kunnen als er problemen mee zijn.”