Met nachtnet wordt Londen alsnog wereldstad

Gedaan is het met het Assepoester-excuus dat je écht om middernacht weg moet omdat je anders de laatste underground mist. Vanaf 12 september rijdt de Londense metro op vrijdag- en zaterdagavonden gewoon door – net zoals in andere wereldsteden. Deze week publiceerde Transport for Londen de bijbehorende nachtblauwe kaart met de vijf lijnen die het netwerk zullen vormen.

De underground houdt nu nog iets na middernacht op, en begint pas na vijf uur ’s ochtends weer te rijden. Wie tussen die tijden thuis wil komen, is aangewezen op taxi’s en vooral op de nachtbus. Die hoort met zijn dronken opstootjes, en geur van gefrituurd eten net zo bij de stad als Big Ben.

Tot 2005 was het gebrek aan een nachtelijke metro nauwelijks een probleem. Om elf uur ’s avonds klonk in pubs immers ‘last orders, please’. Wettelijk moest dan het laatste drankje geschonken worden. Alleen bepaalde clubs bleven open. Maar Londen is steeds meer een 24-uursstad geworden, en daarbij hoort ook een underground die doorrijdt.

Het gaat overigens niet zonder slag of stoot: de vakbonden zijn boos omdat de machinisten nachtdiensten moeten gaan draaien zonder daarvoor extra te worden betaald. Voor 8 juli is er al een eerste staking aangekondigd.