Familiebedrijven I

Deze broers willen samen de leiding nemen

Beeld flickr.com/faceme

Stabiel, succesvol en een beetje conservatief: dat is het imago van familiebedrijven. Vandaag maken vijf ondernemingen kans op een Familiebedrijven Award.

Wat als je in een familie wordt geboren die zo’n generaties oude onderneming runt? Hoe beslis je of je je ouders gaat opvolgen? Je kunt er binnenkort voor naar school: Hogeschool Windesheim organiseert na de zomer een anderhalf jaar durend opvolgerstraject voor kinderen uit familiebedrijven.

NRC Q interviewt vier jonge ondernemers (en één vader) over hoe zij zich hebben voorbereid op het overnemen van het familiebedrijf. Lees ook ons andere gesprek met Aukje de Kuyper en haar oudere broer Bas over wie zij de baas is.

Marc (36) en Remy (34) de Kuyper zijn de elfde generatie bij distilleerderij Koninklijke De Kuyper (70 miljoen omzet, 100 werknemers). Marc zet de merken Mandarine Napoléon en Rutte in de Verenigde Staten op de kaart, Remy doet in Nederland een vijfjarig traineeship. Vader Bob de Kuyper (64) was algemeen directeur, is sinds 2009 niet meer formeel bij De Kuyper betrokken.

Een opluchting

Remy: “Ik kan me nog herinneren dat we door de bottelarij gingen. Als kind vond ik dat echt geweldig. Het ruikt lekker, rinkelt aan alle kanten.”
Marc: “Ik geloof dat ik het op de middelbare school voor het eerst interessant begon te vinden om er te gaan werken.”
Remy: “Marc was daar toen al open over. We hebben nogal een ander karakter. Ik wilde het ook, maar deelde dat niet.”
Marc: “Nee, maar ik wist het wel.”
Remy: “Wíst je het?”
Marc: “Ik voelde het.”
Remy: “In het tweede jaar van mijn studie werktuigbouwkunde in Groningen heb ik mijn vader en broer verteld dat ik het eigenlijk ook wel leuk vond. Dat voelde als een opluchting.”

Marc de Kuyper had tijdens zijn studies bedrijfskunde en informatica (1999-2004) een ict-bedrijf. Hij werkte bij Verizon (2004-2006), ABN Amro (2006-2008), als accountmanager bij Westland (2008-2009) en als brandmanager bij Bickery Food Group (2009-2010). Sinds 2010 werkt hij voor De Kuyper in de Verenigde Staten.

Marc de Kuyper had tijdens zijn studies bedrijfskunde en informatica (1999-2004) een ict-bedrijf. Hij werkte bij Verizon (2004-2006), ABN Amro (2006-2008), als accountmanager bij Westland (2008-2009) en als brandmanager bij Bickery Food Group (2009-2010). Sinds 2010 werkt hij voor De Kuyper in de Verenigde Staten.

Remy de Kuyper ging na zijn studie werktuigbouwkunde (2000-2006) aan de slag bij Douwe Egberts (2006-2011). Daarna ging hij bij de Kuyper werken (2011-heden), waar hij de nieuwe machines ontwierp en een vijfjarig traineeship volgt.

Remy de Kuyper ging na zijn studie werktuigbouwkunde (2000-2006) aan de slag bij Douwe Egberts (2006-2011). Daarna ging hij bij de Kuyper werken (2011-heden), waar hij de nieuwe machines ontwierp en een vijfjarig traineeship volgt.

Familiestatuut

Bob: “Daarin hebben we onder meer afgesproken dat je eerst drie tot vijf jaar ergens anders werkt, voordat je überhaupt kan vragen of je in het familiebedrijf mag werken.”
Remy: “De drempel om bij De Kuyper te gaan werken is best hoog. We hebben een familiebedrijf dat 320 jaar oud is, straks ga jij dat verstieren.”
Marc: “Ik heb acht of negen assessments gedaan, vreselijk veel. En er werd me verteld dat het verstandig zou zijn als ik meer het traditionele pad zou volgen, binnen consumentengoederen. Maar omdat ik uit heel andere industrie kwam, was het lastig een baan te vinden die aansloot bij mijn ambities. Dus deed ik, financieel maar met name ook inhoudelijk, een forse stap terug. Ik werd best ongelukkig in die posities. Als voorbereiding op het familiebedrijf was het achteraf helemaal geen slechte periode, maar op dat moment vond ik het heel lastig gemotiveerd te blijven.”

Samen hun vader opvolgen

Bob: “Ik denk dat je als ouder niet objectief kunt oordelen over de rol van je kinderen. Daar is de raad van commissarissen voor. Ik noem het in negatieve zin maar ‘het managen van nepotisme’. In het verleden hebben we echt schadelijke dingen zien gebeuren met familieleden die niet slaagden binnen het bedrijf. Dat was voor ons, voor mij in elk geval, een duidelijke les.”
Marc: “Onze familie is altijd van het voorkomen van problemen geweest. En als ze er zijn, dan zolang mogelijk de kop in het zand steken. Bij zijn generatie is het daarom de vraag geweest: hoe kunnen we het zo organiseren dat er zo min mogelijk problemen ontstaan.”
Remy: “Al begint hij langzaam in te zien dat het wel degelijk mogelijk is.”
Marc, lachend: “We gaan het gewoon doen.”
Remy: “Daar komen wij zelf wel uit.”

Kinderen

Marc: “Weet je wat grappig is? Mijn tante heeft kinderen van acht en tien. Zij zijn van onze generatie, maar zouden onze opvolging kunnen zijn.”
Bob: “Maar die heten niet De Kuyper.”
Marc: “Charlene de Carvalho heet ook geen Heineken. Al merk ik dat hier in de VS, waar de economie nog niet eens zo oud als ons bedrijf is, het echt een toegevoegde waarde heeft als mensen mijn naam horen. Holy shit! Are you a De Kuyper? Maar dat is natuurlijk niet een reden om neefjes uit te sluiten die gepassioneerd zijn voor het bedrijf. Dan mis je een kans.”

Zeven lessen over opvolging