Was dat gegooide Pinkpop-biertje nou echt of reclame?

Wie: Niels van den Ham

Leeftijd: 38

Wat: Reclamemaker

Waar:Jinek, 15 juni

Daar zaten ze, te glunderen: rechts de gooier, links de vanger. Het succesduo schoof aan bij Jinek (KRO-NCRV), vorige week maandag. De video, waarin zanger David Achter de Molen van de Utrechtse rockband James Coffey crowdsurfend een biertje ving en achterover sloeg nadat het hem van twintig meter afstand werd toegeworpen, was inmiddels 40 miljoen keer bekeken. De beelden verschenen zelfs in de Amerikaanse talkshow The Tonight Show.

De 38-jarige Niels van de Ham, de gooier, had gemakkelijk uit de publiciteit kunnen blijven. Maar de reclamemaker uit Venlo meldde zich één dag later al bij muziekplatform 3voor12 (VPRO), regionale nieuwssite L1 en Q-music.

Voor wie het filmpje online bekeek, leek het vooral een knap staaltje editing. Geen gekke gedachte: Achter de Molen had gewoon een biertje gedronken en het bekertje weggegooid, waarna de opname was teruggespoeld en slim aan elkaar was geplakt. Een slimme hoax.

Dat kon toch niet?

Online ontstond twijfel. Je kon vraagtekens zetten bij het bekertje, dat werd gegooid door een reclamemaker. Bij de beelden, haarscherp en vanuit verschillende hoeken op camera vastgelegd. Bij John Coffey, een Nederlandse band die nu opeens wereldwijd in de media verscheen. Bij het bier, dat in het glas bleef tijdens de vlucht – dat kon toch niet?

Waarom vinden we het zo lastig om dit te geloven? Omdat we steeds meer op de proef worden gesteld. Regelmatig ontvangen journalisten ‘vreemde berichten’ die onder tijdsdruk moeilijk te checken zijn. En soms ís het niet te checken. Zoals vorig jaar juni, toen het plan voor de homoveilige wijk Gay Village in Tilburg een hoax bleek te zijn waar de burgemeester Peter Noordanus (PvdA) aan had meegewerkt om aandacht te vragen voor homogeweld. Het gevolg: woedende hoofdredacteuren. Hoe konden journalisten zo hun werk nog doen? En vooral: wat kon de lezer nog geloven?

Uitsluitsel

Het Amerikaanse Slate Magazine haalde alle twijfel over het bier in het bekertje uit de lucht. Met wetenschap: zowel het bier als de beker bewogen met dezelfde snelheid door de lucht, en door de luchtweerstand werd het zware bier tegen de bodem gedrukt. Zo landde het halfvolle bekertje in de rechterhand van de zanger.

Achter de Molen denkt daar anders over. Tegen 3voor12: „Je moet misschien toch een soort liefde voor het bier hebben, misschien vindt het bier je dan vanzelf.”

Had zo een Heineken-slogan kunnen zijn.