Taylor Swift krijgt Apple op de knieën

won binnen een dag de strijd tegen Apple over het betaalbeleid van hun nieuwe muziekdienst.

Na Swifts protest twitterde de directeur van Apple’s internetdiensten: ‘We hebben je gehoord, Taylor Swift. Liefs, Apple.’
Na Swifts protest twitterde de directeur van Apple’s internetdiensten: ‘We hebben je gehoord, Taylor Swift. Liefs, Apple.’ Foto Getty Images/bewerking NRC

Er is maar één koningin van de popmuziek, en dat is Taylor Swift. Niet vanwege haar show, afgelopen weekend in Amsterdam, maar vanwege andere kwaliteiten: ze blijkt een reuzendoder. Ze kreeg een van de grootste bedrijven van de wereld binnen een dag op de knieën.

Knieën in kwestie: die van techgigant Apple. Gisteren bond Apple in na een protestblog van Swift over het betaalbeleid voor de volgende week te lanceren muziekdienst Apple Music, en Apple bond binnen een dag in.

1 Voor de zekerheid: wie is Taylor Swift en wat is Apple Music?

Taylor Swift is de best verkopen- de zangeres van de Verenigde Staten, en ver daarbuiten. Ze is de populairste artiest van 2014 gebaseerd op haar muziekverkopen op cd en vinyl, in downloads en in streams. Ze domineerde de Brit Awards, verbrak allerhande records met haar laatste album 1989, vernoemd naar haar geboortejaar (ze is 25), en haar prijzenkast met Grammy’s, Golden Globes en MTV Awards heeft een eigen Wikipedia-pagina. Volgens Forbes heeft Swift een jaarinkomen van 64 miljoen dollar.

Apple Music is de nieuwe muziekdienst van Apple (beurswaarde 741 miljard dollar) en concurrent van Spotify. Gebruikers kunnen er vanaf 30 juni onbeperkt ruim 30 miljoen liedjes voor een vast bedrag van 10 euro streamen.

2 Wat is het probleem?

Apple biedt gebruikers een gratis proefperiode van drie maanden, maar was niet van plan artiesten te betalen voor tijdens die periode geluisterde muziek. Daar was Swift boos over, en dat schreef ze zondag in een blog: „Ik vind het schokkend en teleurstellend.”

3 Hoe reageerde Apple?

Apple boog voor Swift, en snel ook: binnen een etmaal kon digden ze aan dat ze gelijk had, en ze artiesten toch gaan betalen voor die proefperiodes. Er wordt al gegrapt dat Swift eens een brief moet sturen aan Islamitische Staat, of die hun beleid niet ook willen aanpassen.

Ze was niet de eerste die klaagde over het beleid van Apple. Je hoort al weken dat het niet deugt. De grote angst bij artiesten en kleinere labels: als veel luisteraars van iTunes overstappen op de gratis proefperiode van Apple Music raken ze een groot deel van hun inkomsten kwijt. Maar in Cupertino bleven de vingers in de oren, tot het blog van Taylor. Diezelfde dag nog twitterde Eddy Cue, directeur van Apple’s internetdiensten: „Apple gaat artiesten betalen voor streamen, zelfs tijdens de gratis proefperiode van klanten. We hebben je gehoord, Taylor Swift en onafhankelijke artiesten. Liefs, Apple.” Hij had Swift al gebeld in Amsterdam, waar ze was voor haar Ziggo Dome-show van zondag.

4 Groothartig van Apple.

Ja hoor, maar je kunt zo’n gro- te artiest als Swift maar beter te vriend houden, als je op het punt staat een nieuwe dienst te lanceren. Apple kan sowieso wel wat goeie pers gebruiken. De Amerikaanse mededingingsautoriteit let scherp op Apple, nadat naar buitenkwam dat Apple de positie van iTunes als grootste aanbieder van muziekdownloads mogelijk misbruikte om gunstige deals met platenlabels af te dwingen.

5 Heeft Swift gelijk?

Tja. Ze heeft in elk geval gelijk gekregen. Nu nam ze het op tegen Apple, nadat ze eerder Spotify bekritiseerde. Maar juist Apple belooft meer dan de meeste streamers te betalen per beluisterd liedje, zij het in eerste instantie na die proefperiode. Spotify en co. betalen doorgaans 70% van de inkomsten aan artiesten door (via de platenlabels, die er ook weer een deel van afhappen), terwijl Apple zegt 71,5% te betalen van wat er binnenkomt.

6 Wat zijn de gevolgen?

De herrie die Swift schopt maakt deel uit van de strea- ming-oorlog die woedt. Juist de aanwezigheid van zo’n succesplaat als die van Swift in de bibliotheek kan een gebruiker net over de streep trekken om een abonnement te nemen. Elke dienst zal iets moeten bieden wat de ander niet heeft, al is het een detail. Het risico is dat de markt straks net zo versnipperd raakt als in de tv-wereld, waar je telkens moet switchen tussen Netflix, Hulu en HBO, omdat ze daar net weer een andere serie exclusief streamen. En je kunt je geld maar één keer uitgeven. Tegelijkertijd wordt het bij de Netflixen van deze wereld steeds makkelijker om een abonnement op te zeggen, waardoor je het ook makkelijker neemt. Zo worden gebruikers sprinkhanen die telkens een andere dienst leegeten.

7 Dus wie wint de oorlog?

Spotify zit nu nog op de troon: met 75 miljoen gebruikers (20 miljoen betalend) is het de grootste muziekdienst. Maar Apple kan de gebruikers-accounts van iTunes inzetten, en dat zijn er een miljard. Als een deel daarvan intekent op Apple Music, stofzuigen ze de hele markt leeg. In die oorlog is deze slag in elk geval voor Taylor Swift en haar collega-creatievelingen. Dat Apple buigt voor een muzikant bewijst dat zelfs die heel grote bedrijven toch moeten toegeven dat artiesten belangrijk zijn voor de muziek.