Liever dat dokter de literatuur beheerst dan het Nederlands

Illustratie Angel Boligan

Een mooi polemisch stuk van Ad Verbrugge (20/6) . Eerst maar de makkelijke punten afstrepen. Het gebruik van Engels op wegwijzers in universiteitsgebouwen is een eerste punt van zorg. Ik neem toch aan dat hij niet bang is dat Nederlandse studenten de uitdrukking ‘begane grond’ uit hun vocabulaire verliezen. De wortel van het stellen van meerkeuze-examens heeft weinig te maken met afnemen in het Engels of Nederlands en had buiten het betoog kunnen blijven. Halverwege neemt het verhaal echter een echt rare wending: „Het veel genoemde argument voor de verengelsing van het hoger onderwijs is dat de wetenschap internationaler wordt. De meeste studenten gaan echter helemaal niet werken in de wetenschap, maar komen terecht in bedrijfsleven, in het onderwijs of bij de overheid.” Verbrugge lijkt te suggereren dat alleen in de wetenschap het Engels van waarde blijft. Persoonlijk ga ik echter liever naar een dokter die zijn wetenschappelijke literatuur op orde heeft dan een die mij in sprankelend Nederlands kan uitleggen dat hij niet weet wat er met me aan de hand is en hoe hij me moet genezen. Wetenschappelijke literatuur wordt nu eenmaal niet alleen in Nederland gepubliceerd en niet alle goede artikelen worden in het Nederlands vertaald. Wie in het hoger onderwijs niet heeft geleerd over de rand van de polder te kijken en zich alleen hoeft te verhouden met Nederlandse of vertaalde teksten en gewoonten vertrouw ik liever niet mijn toekomst toe. Voorts, mijn Engels is altijd nog beter dan mijn Chinees. Dus als ik Chinese studenten les wil geven en Hongaarse, Noorse en vele andere, zijn we aangewezen op het Engels. Voor de Nederlandse studenten betekent dat een verrijking van hun leefwereld. Een Nederlandse universiteit die alleen in het Nederlands lesgeeft, is een kleine universiteit waarin voor veel vakken geen publiek meer is. Deze universiteit zal zich vernauwen tot een wereld die niet alleen financieel gezien een utopie is, maar intellectueel gezien een dystopie van het modderigste slootwater. Laat ze een essay schrijven in plaats van een meerkeuzevraag beantwoorden en ze zouden je wel eens kunnen verrassen, in het Engels en het Nederlands.

Universitair docent